Det Norske Blåseensemble tar Beethoven og Haydn til nye høyder

Etter flere krevende år, preget av pandemi og hardt politisk klima, har vi heldigvis musikalske skatter vi kan grave opp igjen. Akkurat dette har Det Norske Blåseensemble gjort. Denne våren presenterer de to mesterlige stykker musikk, som fortjener en interessert lytter sin fulle oppmerksomhet.
Det Norske Blåseensemble. Foto: Veronica van Groningen.

Artist: DET NORSKE BLÅSEENSEMBLE
Med: CHRISTIAN IHLE HADLAND (piano) og EIVIND AADLAND (dirigent)
Arrangement: STIAN AARESKJOLD

Ludwig Van Beethoven – Piano Concerto No.3
Joseph Haydn – Symphony No.4

RELEASE: 24.03.2023

LYTT HER

LAST NED WAV, FOTO, BOOKLET

Ved 1800-tallets spede begynnelse var verden et urolig sted å være. Napoleon Bonaparte etablerer seg som en maktperson i et turbulent Europa. Det er da Beethovens tredje klaverkonsert blir skapt. Midt inne i en tid med usikkerhet og stadige skiftninger i politikk, samfunnsliv og kultur. Det er da vi må lytte til hvilke signaler musikken gir, gjerne ispedd en solid porsjon nåtid.

Det Norske Blåseensemble er stolte over å ha fått med seg Christian Ihle Hadland som solist på Beethovens tredje pianokonsert. Sin første pianotime hadde Christian for drøyt tretti år siden. Historiebøkene forteller oss om en pianist med en anselig internasjonal og nasjonal karriere, gjennom tre tiår i stadig rivende utvikling. Christian kjennetegnes ved sin herlige lekenhet, elegante timing og en perfeksjonistisk innstilling til de verkene han fremfører. Christian Ihle Hadland og Det Norske Blåseensemble blir rett og slett gullringforlovet i en salig halvtime med Beethoven.

Franz Joseph Haydn sin symfoni nummer 44 ble omtalt som «Sorgsymfonien» av komponisten selv, da den tidlig var tiltenkt hans begravelse. Det Norske Blåseensemble tar denne symfonien til nye høyder i 2022 – ikke minst skyldes dette dirigent Eivind Aadland, som fjellstøtt gir både Beethoven og Haydn nytt driv i sin praktfulle orkesterledelse. Eivind har spilt med de største, for de største og har en mangfoldig karriere både i inn- og utland. Det Norske Blåseensemble gir alltid det lille ekstra når Eivind erobrer taktstokken.

Haydn sine fire satser er så ulike, men likevel så aktuelle. Det Norske Blåseensemble setter her for alvor standarden, for disse tonene er ikke til å misforstå. Det er intenst, og dette vekker oppsikt. Musikken er lett melodiøst, men de dystre undertonene slipper ikke taket. Dette kunne for all del vært nåtids filmmusikk så det skaper utvilsomt nysgjerrighet. Det er mer lekent før det smeller til og setter standarden.

Det Norske Blåseensemble er entusiastiske formidlere av vår felles musikktradisjon. På denne utgivelsen har arrangør Stian Aareskjold fremhevet ensemblet sine særegenheter og styrker på en fremragende måte. Stian studerte ved Norges Musikkhøgskole og har vært ansatt i Det Norske Blåseensemble siden 2004. Han er også tilknyttet Det Norske Kammerorkesteret, Londons velkjente barokkorkester «The English Concert» og flere norske barokkensembler.

Det Norske Blåseensemble. Foto: Veronica van Groningen.
Christian Ihle Hadland. Foto: Nikolaj Lund.
Stian Aareskjold. Foto: Veronica van Groningen.
Eivind Aadland. Foto: Remi Chauvin.
Cover: Det Norske Blåseensemble. Design: Martin Kvamme.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.