Det islandske flyselskapet Play etablerer ruter fra Stavanger og Trondheim

Det islandske flyselskapet Play etablerer direkteruter fra Stavanger og Trondheim lufthavn til Reykjavik, Island. Rutene starter opp i mai 2022.

– Vi har sett en stor salgsøkning i den siste tiden, og vi tror at reiseaktiviteten vil øke betydelig i 2022. Vi mener at dette er et godt tidspunkt for å utvide vårt nettverk og tilby våre passasjerer lave priser fra Stavanger og Trondheim til Reykjavik. Vi har stor tro på at de nye rutene vil bli suksessfulle, både for våre islandske og norske passasjerer, sier konsernsjef i flyselskapet Play, Birgir Jonsson.

Selskapet planlegger også å tilby videreforbindelser for norske kunder fra Reykjavik til Nord-Amerika.

Flyruten mellom Stavanger lufthavn Sola og Reykjavik vil starte opp 26. mai 2022, og den vil ha avganger hver torsdag og søndag. Flyruten mellom Trondheim lufthavn Værnes og Reykjavik vil starte opp 31. mai 2022, og den vil ha avganger hver tirsdag og lørdag.

Både Anette Sigmundstad, lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn Sola, og Thomas Wintervold, fungerende lufthavndirektør ved Trondheim lufthavn Værnes, ønsker de nye rutene velkomne.

– Dette er viktige flyruter for næringslivet, samt for innkommende turisme. Det er betydelig forretningstrafikk og arbeidsinnvandring mellom Island og Stavanger/Trondheim, som vil benytte disse rutene. I tillegg ser vi et godt potensiale for utgående og innkommende turismetrafikk, sier Wintervold og Sigmundstad.

Begge flyrutene vil betjenes av Airbus A320.

Se hjemmesiden til Play for mer informasjon om direkterutene.

Intensjonskunngjøring – tildeling av areal for pilottesting av deicing ved Oslo lufthavn8.10.2021 11:21:16 CEST | Aktuelt

«Avinor har til hensikt å inngå kontrakt med MSG Aviation AS («MSG») om utleie av et areal vest av dagens deice plattform Bravo Nord på Oslo lufthavn Gardermoen («OSL»). MSG skal benytte arealet til å etablere et pilotanlegg for avising, flyvask, motorvask og inspeksjon av fly på OSL. Pilotanlegget skal teste ny teknologi og fremgangsmåte for gjennomføring av avising og de andre tre tjenestene, og skiller seg fra tradisjonelle avisingsmetoder som i dag benyttes ved OSL og andre lufthavner. MSGs formål med pilotanlegget er å teste tekniske, operative og kommersielle forhold knyttet til etablering og drift av slikt anlegg under realistiske driftsforhold ved en større lufthavn. MSG vil som del av piloten tilby flyselskap og handlere tilgang til avisingsvæske og bruk av anlegget for avvising mot vederlag som del av den kommersielle utprøvingen av konseptet. Avtalen vil gi MSG adgang til å benytte arealet på OSL for en periode på tre år regnet fra byggestart for prosjektet, hvoretter avtale