NAF

Derfor er det viktig å ta av dunjakka når du kjører bil

Del

Mange tar ikke av seg vinterjakka når de setter seg i bilen. Men kjører du elbil er sjansen større for at du gjør dette sikkerhetstiltaket. - Sikkerhetsbeltet er det viktigste sikkerhetsutstyret i bilen. Tykke jakker gir stor avstand mellom kroppen og beltet, og da virker beltet dårligere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Menn er flinkere enn kvinner til å ta av seg ytterjakken når de kjører, viser en fersk undersøkelse fra NAF. 21,1 prosent av mennene gjør det alltid, mens 11,6 prosent av kvinnene svarer det samme. (Foto: NAF)
Menn er flinkere enn kvinner til å ta av seg ytterjakken når de kjører, viser en fersk undersøkelse fra NAF. 21,1 prosent av mennene gjør det alltid, mens 11,6 prosent av kvinnene svarer det samme. (Foto: NAF)

En fersk undersøkelse utført av InFact for NAF, viser at vi alle kan bli flinkere til å at av vinterjakka før vi setter oss i bilen. Kun 16,4 prosent svarer at de alltid gjør dette.

- Bilbeltet er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere antall skadde og drepte i trafikken. Når du bruker tykke plagg under sikkerhetsbeltet, skaper det større avstand mellom kroppen og beltet. Må du bremse hardt eller er uheldig og krasjer, vil ikke beltet bli strammet ordentlig, og i verste fall kan du skli ut av setet, forklarer Sødal.

Dagens biler har avanserte beltesystemer og mange kollisjonsputer. Når du kolliderer strammes bilens belter inn av beltestrammerne, og kollisjonsputer og andre sikkerhetssystemer utløses i en dynamisk rekkefølge for optimal beskyttelse.

- Hvis beltet ikke sitter skikkelig eller har stor slakk, påvirkes effekten av sikkerhetssystemene, sier Sødal.

Menn flinkere enn kvinner

Menn er flinkere enn kvinner; 21,1 prosent av mennene tar alltid av seg ytterjakken, mens 11,6 prosent av kvinnene svarer det samme.

- Dette er litt overraskende. Kvinner er ofte mer sikkerhetsorienterte enn menn, men denne undersøkelsen viser at her er det motsatt, sier Sødal.

Vi er alle langt flinkere på lange turer. Da blir også kjønnsforskjellen mindre og det er flere kvinner enn menn som tar av ytterjakken på langtur. 51,2 prosent av mennene tar av seg ytterjakken på lange bilturer, mens 56,1 prosent av kvinnene gjør det samme. 

- På korte turer er bilen ofte kald, mens på langtur har man en varm og god bil samt at det er mer komfortabelt å sitte uten jakke, mener NAF-rådgiveren. - Likevel vil vi gjerne se at flere enn drøyt halvparten av oss ta av seg tykke vinterjakker når vi kjører til hytta, fortsetter han.

Elbilister tar av jakka

Elbilister er flinkere til å ta av seg ytterjakken enn de som kjører bensin- og dieselbil. Blant elbilistene svarer 20,1 prosent at de alltid tar av seg ytterjakken, mens 56,5 prosent gjør det kun på langtur. For bensin-, hybrid- og dieselbilistene er tilsvarende tall 12,8 prosent og 50,6 prosent.

- En elbil blir fort varm fordi den ikke er avhengig av at motoren skal bli varm først. Det er som å skru på varmeovnen, sier Nils Sødal. - Det kan også hende at elbilister er flinkere til å forvarme bilen fordi det gir lengre rekkevidde på vinteren, fortsetter han.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Menn er flinkere enn kvinner til å ta av seg ytterjakken når de kjører, viser en fersk undersøkelse fra NAF. 21,1 prosent av mennene gjør det alltid, mens 11,6 prosent av kvinnene svarer det samme. (Foto: NAF)
Menn er flinkere enn kvinner til å ta av seg ytterjakken når de kjører, viser en fersk undersøkelse fra NAF. 21,1 prosent av mennene gjør det alltid, mens 11,6 prosent av kvinnene svarer det samme. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom