Derfor er det viktig å ta av dunjakka når du kjører bil

En fersk undersøkelse utført av InFact for NAF, viser at vi alle kan bli flinkere til å at av vinterjakka før vi setter oss i bilen. Kun 16,4 prosent svarer at de alltid gjør dette.
- Bilbeltet er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere antall skadde og drepte i trafikken. Når du bruker tykke plagg under sikkerhetsbeltet, skaper det større avstand mellom kroppen og beltet. Må du bremse hardt eller er uheldig og krasjer, vil ikke beltet bli strammet ordentlig, og i verste fall kan du skli ut av setet, forklarer Sødal.
Dagens biler har avanserte beltesystemer og mange kollisjonsputer. Når du kolliderer strammes bilens belter inn av beltestrammerne, og kollisjonsputer og andre sikkerhetssystemer utløses i en dynamisk rekkefølge for optimal beskyttelse.
- Hvis beltet ikke sitter skikkelig eller har stor slakk, påvirkes effekten av sikkerhetssystemene, sier Sødal.
Menn flinkere enn kvinner
Menn er flinkere enn kvinner; 21,1 prosent av mennene tar alltid av seg ytterjakken, mens 11,6 prosent av kvinnene svarer det samme.
- Dette er litt overraskende. Kvinner er ofte mer sikkerhetsorienterte enn menn, men denne undersøkelsen viser at her er det motsatt, sier Sødal.
Vi er alle langt flinkere på lange turer. Da blir også kjønnsforskjellen mindre og det er flere kvinner enn menn som tar av ytterjakken på langtur. 51,2 prosent av mennene tar av seg ytterjakken på lange bilturer, mens 56,1 prosent av kvinnene gjør det samme.
- På korte turer er bilen ofte kald, mens på langtur har man en varm og god bil samt at det er mer komfortabelt å sitte uten jakke, mener NAF-rådgiveren. - Likevel vil vi gjerne se at flere enn drøyt halvparten av oss ta av seg tykke vinterjakker når vi kjører til hytta, fortsetter han.
Elbilister tar av jakka
Elbilister er flinkere til å ta av seg ytterjakken enn de som kjører bensin- og dieselbil. Blant elbilistene svarer 20,1 prosent at de alltid tar av seg ytterjakken, mens 56,5 prosent gjør det kun på langtur. For bensin-, hybrid- og dieselbilistene er tilsvarende tall 12,8 prosent og 50,6 prosent.
- En elbil blir fort varm fordi den ikke er avhengig av at motoren skal bli varm først. Det er som å skru på varmeovnen, sier Nils Sødal. - Det kan også hende at elbilister er flinkere til å forvarme bilen fordi det gir lengre rekkevidde på vinteren, fortsetter han.
- Les mer om temaet på naf.no
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
NAF om MC-ulykkene: – Verste sesong på flere år9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av fire som omkommer eller blir hardt skadd på norske veier kjører motorsykkel. – Motorsyklister må ta større ansvar for egen sikkerhet, sier leder for NAF MC, Jan Harry Svendsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom