Dennis Vareide debuterer som brettspillutvikler!

Dennis Vareide (31) debuterer som brettspillutvikler. Dennis Vareide satte «Youtube» på det norske kartet og regnes i dag som Norges største Norsktalende Youtuber med millioner av visninger hver eneste måned. I høst har vi sett han utfordres i fargerike kostymer på parketten i beste sendetid og godt plassert i sofaen hos TV2. Nå utvider han eget repertoar med et egenutviklet Brettspill sammen med Egmont.
Dennis Vareide har laget familiespill! Foto: Michael Schult Ulriksen

– Jeg spilte mye brettspill i barndommen og etterhvert ble jeg så dreven i spill som Risk og Monopol at jeg laget mine egne varianter, som for eksempel en gangstervariant av Monopol som vi hadde det mye moro med, forteller Vareide.

Sabotør er brettspillet for en gruppe venner eller familien hvor godt samarbeid er nøkkelen til suksess! Sammen med medspillerne skal Atlanterhavet krysses i en gallion, men ingen eventyr er helt uten farer! Om bord på gallionen, er det hemmelige sabotører som kun har et mål for øyet: Å sørge for at skuta aldri når sitt mål, uten at de selv blir avslørt. Dette er et spill hvor det kan være fatalt å stole på andre spillere, der dine beste venner aldri vil nøle med å kaste deg på havet og hvor man likevel er avhengig av å samarbeide for å komme i mål.

Bygger bro over genejasjonsgapet

– Jeg har laget et brettspill hvor jeg har lekt meg med elementer fra noen av mine favoritt-dataspill gjennom tidene. Jeg har laget et brettspill som kan spilles sammen med venner eller med familien og passer for både store og små. Ved å bruke elementer som gaming-entusiastene kjenner igjen i solid brettspillformat håper jeg å kunne engasjere de som liker spill på pc og på brett. Jeg håper å lykkes i å samle både store og små til mange engasjerende kvelder rundt bordet, forteller Vareide.

Testet publikum på Spillexpo

Vareide var selv tilstede under Norges største spill-messe, Spillexpo med ti-tusenvis av besøkende.

– Her fikk jeg observert vennegjenger og familier spille spillet. Det var veldig gøy, for det var flere grupper som ble sittende å spille i timevis. Det synes jeg er et veldig godt tegn. Gjennom utviklingsprosessen kjørte vi mange test-runder og det er godt testet for både vennegrupper på min egen alder, barn og familier.

Spillet er tilgjengelig hos norske bokhandlere.

Dennis Vareide har laget familiespill! Foto: Michael Schult Ulriksen