Denne veden er best i test

Veden fra Maxbo er kåret til best i test av TV2 Hjelper deg. Lav pris og høy vekt på vedsekkene var avgjørende for seieren.
I løpet av et år kan byggevarekjeden Maxbo selge så mange som 400 000 sekker ved. Foto: iStock

TV2 Hjelper deg fikk Norsk institutt for bioøkonomi (Nibio) på Ås til å sjekke vedsekker fra Cirkle K, Esso, Shell, Plantasjen, Coop OBS og Maxbo. Konklusjonen var at all veden var tørr nok, men at Maxbo kom best ut med lav pris og høy vekt på vedsekkene. Det ga ifølge Nibio en pris på 71 øre per kilowatt time, som er halvparten av kostnaden på den dyreste veden.

På alle Maxbos varehus får man nå fire 15 kilos sekker med bjørkeved for 199 kroner. Det er en kilopris på litt over tre kroner.

– Vi har satset på gode tilbud på ved, og selger nå flere tusen sekker i uken, sier Egil Eide, ansvarlig for ved hos Maxbo. I løpet av et år kan byggevarekjeden selge så mange som 400 000 sekker med ved.

Å fyre med tørr ved er viktig, ifølge Nibio. Hvis veden ikke er tørr nok, får man mindre energi ut av veden og man kan også få sotdannelse i pipa.