Denne ladetabben kan koste deg dyrt

Prisen for hurtig- og lynlading har økt mye denne høsten. Med stadig økende kostnader på nærmest alt, er det lurt å spare der du kan, blant annet på ladestasjonen.
På de fleste ladeplassene for elbiler finner du to typer lading. Den ene er hurtiglading som er ladere som gir en effekt på 50 kilowatt (kW). Den andre er lynlading som gir en effekt på 150 kW eller høyere. Hos de aller fleste ladeleverandørene betaler du mer per kilowattime når du bruker en lynlader enn det det koster på hurtigladeren.
- Siden det er bilen som bestemmer hvilken ladehastighet du lader med, er det lurt å velge riktig lader til din bil, sier Sødal.
Riktig watt gir riktig pris
Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er det 17 elbilmodeller som ruller på norske veier som kan lade med maksimalt 50 kW.
- Har du en av disse bilene er det smart å velge 50 kW-laderen på ladeplassen. Da betaler du mindre for kilowatt-timen og det går like raskt å lade som om du hadde valgt å lade på en lynlader, rådgir Sødal.
Du får nemlig ikke strøm raskere på batteriet ved en lynlader, dersom bilen din bare kan motta 50 kW. Populære elbiler som Mazda MX30, Volkswagen e-Golf, BMW i3 og Kia Soul Electric er eksempler på biler som kan lade med maksimalt 50 kW.
- Det er viktig for deg å være klar over hvor høy effekt bilen din kan lade med. Du får en økonomisk gevinst av å velge riktig, samtidig som du ikke opptar en plass på lynladeren, sier Nils Sødal.
11 elbilmodeller kan lade med mellom 50 og 100 kW. Det gjelder flere populære elbiler som storselgerne Hyundai Kona og Kia e-Niro. Også for disse bilene vil du få best pris dersom du lader med 50 kW.
- Ladingen av disse bilene går ikke så veldig mye saktere på en hurtiglader enn en lynlader. Derfor er det lurt å bruke det rimeligste ladealternativ på ladeplassen, sier Sødal.
Gjør deg kjent med hvordan bilen din lader
Fra du starter ladingen til du er ferdig, vil det variere hvor mye strøm elbilen kan motta. Selv om din elbil er oppgitt med at den kan lade med 100 kW, betyr ikke det at den gjør det hele tiden den står på lading.
- Noen biler lader jevnere enn andre. Derfor er det lurt å undersøke om hvor mye effekt din elbil mottar gjennom en påfylling av batteriet. NAF har testet de aller fleste elbiler som selges i Norge og har gjort ladetester. De gir en pekepinn på hva du kan forvente sommer og vinter, sier NAF-rådgiveren.
Finner du ut at din elbil stort sett lader rundt 50 kW i store deler av ladetiden selv om maksimal ladeeffekt skal være 100 kW, kan du likeså godt velge en hurtiglader på ladeplassen.
Tabell
Bilmodell |
Maksimal ladeeffekt (kW) |
Seat Mii electric |
40 |
Skoda Citigo-e |
40 |
Volkswagen e-Golf |
40 |
Volkswagen e-Up |
40 |
Honda e |
46 |
BMW i3 |
49 |
Hyundai IONIQ (2020) |
50 |
Kia e-Soul |
50 |
Kia Soul Electric |
50 |
Lexus UX 300e |
50 |
Mazda MX-30 |
50 |
MINI Mini Cooper SE |
50 |
Nissan Leaf 39kWh |
50 |
Nissan Leaf (eldre versjon) |
50 |
Opel Ampera-e |
50 |
Renault Zoe |
50 |
XPeng G3 |
50 |
Hyundai IONIQ (2016-2019) |
70 |
Maxus Euniq5 |
70 |
Maxus Euniq6 |
70 |
Hyundai Kona electric |
77 |
Kia e-Soul |
77 |
Kia e-Niro |
80 |
Fiat 500 |
85 |
MG MG5 |
87 |
XPeng P7 |
90 |
MG Marvel R |
92 |
MG ZS EV |
92 |
Tall er hentet fra OFV og NAF
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Kjør helt frem i begge kjørefelt ved fletting3.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommer er tid for bilferie og veiarbeid. Fletter du riktig der det er veiarbeid, bidrar du til bedre trafikkflyt og kortere køer. - Veldig mange legger seg inn med en gang de ser skilt om fletting. Det er feil. Kjør helt frem til der feltene går sammen, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
NAF: 10 biltur-tips til sommerferien2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Syv av ti nordmenn legger sommerferien til eget land. - Det er mange perler å besøke med bilen, bobilen eller motorsykkelen. Her er mine ti tips til fine turer på hjul i sommer, sier Per Roger Lauritzen, veibokredaktør i NAF.
NAF MC: - Nå må motorsyklistene skjerpe seg1.7.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Juni ble nok en måned med nedslående ulykkestall for motorsyklister. Så langt i år har 12 motorsyklister omkommet på norske veier. - Vi må ta inn over oss at vi er en utsatt trafikantgruppe og kjøre deretter, sier leder i NAF MC, Jan Harry Svendsen.
Økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Jo flere barn, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: Slik sparer du penger på hurtigladingen i sommer26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferien er hurtigladetid for landets 840 000 elbilister. – Det er flere kroner i forskjell per kilowattime mellom dyreste og billigste hurtigladeleverandør. Så her er det feriepenger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom