Denne ladetabben kan koste deg dyrt

Prisen for hurtig- og lynlading har økt mye denne høsten. Med stadig økende kostnader på nærmest alt, er det lurt å spare der du kan, blant annet på ladestasjonen.
På de fleste ladeplassene for elbiler finner du to typer lading. Den ene er hurtiglading som er ladere som gir en effekt på 50 kilowatt (kW). Den andre er lynlading som gir en effekt på 150 kW eller høyere. Hos de aller fleste ladeleverandørene betaler du mer per kilowattime når du bruker en lynlader enn det det koster på hurtigladeren.
- Siden det er bilen som bestemmer hvilken ladehastighet du lader med, er det lurt å velge riktig lader til din bil, sier Sødal.
Riktig watt gir riktig pris
Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er det 17 elbilmodeller som ruller på norske veier som kan lade med maksimalt 50 kW.
- Har du en av disse bilene er det smart å velge 50 kW-laderen på ladeplassen. Da betaler du mindre for kilowatt-timen og det går like raskt å lade som om du hadde valgt å lade på en lynlader, rådgir Sødal.
Du får nemlig ikke strøm raskere på batteriet ved en lynlader, dersom bilen din bare kan motta 50 kW. Populære elbiler som Mazda MX30, Volkswagen e-Golf, BMW i3 og Kia Soul Electric er eksempler på biler som kan lade med maksimalt 50 kW.
- Det er viktig for deg å være klar over hvor høy effekt bilen din kan lade med. Du får en økonomisk gevinst av å velge riktig, samtidig som du ikke opptar en plass på lynladeren, sier Nils Sødal.
11 elbilmodeller kan lade med mellom 50 og 100 kW. Det gjelder flere populære elbiler som storselgerne Hyundai Kona og Kia e-Niro. Også for disse bilene vil du få best pris dersom du lader med 50 kW.
- Ladingen av disse bilene går ikke så veldig mye saktere på en hurtiglader enn en lynlader. Derfor er det lurt å bruke det rimeligste ladealternativ på ladeplassen, sier Sødal.
Gjør deg kjent med hvordan bilen din lader
Fra du starter ladingen til du er ferdig, vil det variere hvor mye strøm elbilen kan motta. Selv om din elbil er oppgitt med at den kan lade med 100 kW, betyr ikke det at den gjør det hele tiden den står på lading.
- Noen biler lader jevnere enn andre. Derfor er det lurt å undersøke om hvor mye effekt din elbil mottar gjennom en påfylling av batteriet. NAF har testet de aller fleste elbiler som selges i Norge og har gjort ladetester. De gir en pekepinn på hva du kan forvente sommer og vinter, sier NAF-rådgiveren.
Finner du ut at din elbil stort sett lader rundt 50 kW i store deler av ladetiden selv om maksimal ladeeffekt skal være 100 kW, kan du likeså godt velge en hurtiglader på ladeplassen.
Tabell
Bilmodell |
Maksimal ladeeffekt (kW) |
Seat Mii electric |
40 |
Skoda Citigo-e |
40 |
Volkswagen e-Golf |
40 |
Volkswagen e-Up |
40 |
Honda e |
46 |
BMW i3 |
49 |
Hyundai IONIQ (2020) |
50 |
Kia e-Soul |
50 |
Kia Soul Electric |
50 |
Lexus UX 300e |
50 |
Mazda MX-30 |
50 |
MINI Mini Cooper SE |
50 |
Nissan Leaf 39kWh |
50 |
Nissan Leaf (eldre versjon) |
50 |
Opel Ampera-e |
50 |
Renault Zoe |
50 |
XPeng G3 |
50 |
Hyundai IONIQ (2016-2019) |
70 |
Maxus Euniq5 |
70 |
Maxus Euniq6 |
70 |
Hyundai Kona electric |
77 |
Kia e-Soul |
77 |
Kia e-Niro |
80 |
Fiat 500 |
85 |
MG MG5 |
87 |
XPeng P7 |
90 |
MG Marvel R |
92 |
MG ZS EV |
92 |
Tall er hentet fra OFV og NAF
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Ikke kjør med sandaler18.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flip-flops og løse sandaler kan henge fast i gulvmattene eller i pedalene og skape farlige situasjoner i trafikken. - Ta deg tid til å skifte fra sandaler før du kjører bil i sommer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Utrykning på veien: - Behold roen16.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er lett å bli stresset når du ser blålys i bakspeilet. - Stress hjelper ikke. Det viktigste er å beholde roen. Da blir det enklere å gjøre resten riktig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Slik kommer du deg vel frem med elbil i Europa14.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir stadig enklere å dra på elbilferie i Europa. - I de fleste land er det bygget mange ladere, men en ting har dukket opp, nemlig ladekø, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Unngå overvekt på bilferien11.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferie er bilferie for mange. Pakker du bilen riktig øker du sikkerheten og komforten, men pass på å ikke laste bilen for tungt. Mange biler når maksimal nyttelast lenge før bagasjerommet er fullt.
Så fort blir det glovarmt i bilen10.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fort i en parkert bil. På bare en halvtime økte temperaturen til 44 grader i en bil parkert i sola i et forsøk NAF har gjort. – Derfor må du aldri forlate barn eller dyr i en parkert bil, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom