Denne brua er blant de 100 som skal inspiseres nå
Kontrakten går fra 24. mai til 31. oktober. Fristen for å levere tilbud er 28. april.
¤ Oversikt over bruene som skal inspiseres ser du i vedlegget "Hovedinspeksjon bruer". Velg arkfane Nord (Nord-Norge), Midt (Trøndelag, Møre og Romsdal) eller Vest (Vestland) for å se oversikt over bruer i ditt distrikt.
Bruene og kaiene som skal ha hovedinspeksjon, ligger i Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. Blant disse er Verdal bru (bildet). Den 285 meter lange brua ble bygget i 1975 og ligger på E6 i Trøndelag.
– Den som får kontrakten, må ha bred kompetanse på bru. Blant det vi krever, er at tilbyderen tidligere har utført hovedinspeksjon på minst 20 bruer, sier senioringeniør Kristian Lauknes på bruseksjonen i Statens vegvesen.
Det er også miljøkrav i kontrakten, blant annet til utslipp fra kjøretøyene som brukes. Inspektøren må også sørge for at fiskebestander ikke blir skadelidende av arbeidet som skal utføres.
Slik gjøres inspeksjonene
Hovedinspeksjon er en grundig kontroll av hele brua på nært hold. Bruinspektøren kan bruke utstyr som drone, lift, stige, klatreutstyr, båt, fjernstyrt undervannsfarkost - i tillegg til dykkere.
Noe av det viktigste man skal se etter under hovedinspeksjon er skader som kan påvirke bruenes bæreevne og trafikksikkerhet. Typiske tegn på dette kan være setningsskader, erosjon, sprekker, brudd, avskalling, rust, betongskader, malingsskade på stål, slitasje og deformering.
Rapportene inspektøren lager etter endt arbeid, skal inneholde dokumentasjon og beskrivelse av skader og sårbarheter i form av tekst, bilder og video.
Denne oversikten bruker Statens vegvesen som grunnlag for vedlikeholdet av sine over 6.000 brukonstruksjoner, herunder bruer og ferjekaier. På grunn av vær og klima gjøres inspeksjonene i sommerhalvåret.
Inspeksjon og vedlikehold
Bærende konstruksjoner tæres av tidens tann. Vær og vind, salt sjøsprøyt og temperaturforandringer kan gi rust- og forskjellige typer slitasjeskader både på betong, fundament, rekkverk, brutårn og stag.
Et strengt inspeksjonsregime sørger for at Statens vegvesen til enhver tid har oversikt over hva som trengs av vedlikehold på kortere og lengre sikt.
Så mye kan levetiden forlenges
Ei bru har som tommelfingerregel en levetid på 100 år (avhengig av trafikk og andre ytre påvirkninger), og en kai på 50 år.
Ferjekaier utsettes for større påkjenninger enn bruer. Derfor gjøres inspeksjonene oftere. Hovedinspeksjon på bruer gjøres i hovedsak hvert femte år, på kaier i hovedsak hvert tredje.
Med rett vedlikehold til rett tid kan Statens vegvesen opprettholde bæreevne og trafikksikkerhet, og i tillegg forlenge levetiden på bruene.
Vegvesenets eldste bru, Låtefoss bru i Vestland, er fra 1859. Vedlikehold gir bruene 30-40 år lengre levetid, og kan gjøres til om lag ti prosent av prisen det koster å bygge nytt.
Miljø og klima
Det grønne skiftet har sitt å si også for bruvedlikeholdet. Nybygg gir betydelige høyere CO2-utslipp enn vedlikehold, med tanke på både riving, bygging og transport.
– Ett av toppmålene til Statens vegvesen er mer for pengene. Hva gir samfunnet på sikt mest igjen for brumidlene: Vedlikehold, forsterking eller å bygge nytt? sier Lauknes.
Kildesortering i forbindelse med vedlikeholdet bidrar også i Statens vegvesens mål om å bidra til oppfylling av Norges klima- og miljømål.
I 2021 bruker Vegvesenet 826 millioner på sine bruer. Over halvparten av dette går til vedlikehold.
Nøkkelord
Kontakter
Kristian LauknesSenioringeniørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:97577861Tel:97577861kristian.lauknes@vegvesen.noBilder
Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Molde ferjekai stenges natt til fredag, omkjøring via Hollingsholmen3.7.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal gjøre arbeider på Molde ferjekai natt til fredag. Anløpssted for ferjene til og fra Vestnes blir da Hollingsholmen.
Vegvesenet åpnet park det smaker fugl av langs rv.4 på Hadeland2.7.2024 13:24:32 CEST | Pressemelding
Tirsdag åpnet vegdirektøren fuglepark ved rv.4 på Hadeland. Det har hun aldri gjort før.
Over en kvart million tunge kjøretøy kontrollert2.7.2024 10:00:37 CEST | Pressemelding
Hver dag, 24 timer i døgnet, kan tungbilsjåfører forvente å møte Statens vegvesens kontrollører. Så langt i år har over 300 000 kjøretøy blitt sjekket på kontrollstasjonene, og 50 000 av disse har blitt valgt ut for en mer omfattende kontroll.
13 døde i trafikken i juni – over halvparten er MC-ulykker1.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
I løpet av årets seks første måneder omkom 51 personer i trafikken. Det er fem flere enn i fjor, da 46 omkom første halvår. 13 mistet livet på veiene i juni, som er en mer enn i samme måned i fjor. Syv av disse døde i MC- ulykker.
Tunnelene på Ring 1 stenger kl. 05 natt til 1. juli29.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nå starter tunneloppgradering på Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom