Denne brua er blant de 100 som skal inspiseres nå
Kontrakten går fra 24. mai til 31. oktober. Fristen for å levere tilbud er 28. april.
¤ Oversikt over bruene som skal inspiseres ser du i vedlegget "Hovedinspeksjon bruer". Velg arkfane Nord (Nord-Norge), Midt (Trøndelag, Møre og Romsdal) eller Vest (Vestland) for å se oversikt over bruer i ditt distrikt.
Bruene og kaiene som skal ha hovedinspeksjon, ligger i Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. Blant disse er Verdal bru (bildet). Den 285 meter lange brua ble bygget i 1975 og ligger på E6 i Trøndelag.
– Den som får kontrakten, må ha bred kompetanse på bru. Blant det vi krever, er at tilbyderen tidligere har utført hovedinspeksjon på minst 20 bruer, sier senioringeniør Kristian Lauknes på bruseksjonen i Statens vegvesen.
Det er også miljøkrav i kontrakten, blant annet til utslipp fra kjøretøyene som brukes. Inspektøren må også sørge for at fiskebestander ikke blir skadelidende av arbeidet som skal utføres.
Slik gjøres inspeksjonene
Hovedinspeksjon er en grundig kontroll av hele brua på nært hold. Bruinspektøren kan bruke utstyr som drone, lift, stige, klatreutstyr, båt, fjernstyrt undervannsfarkost - i tillegg til dykkere.
Noe av det viktigste man skal se etter under hovedinspeksjon er skader som kan påvirke bruenes bæreevne og trafikksikkerhet. Typiske tegn på dette kan være setningsskader, erosjon, sprekker, brudd, avskalling, rust, betongskader, malingsskade på stål, slitasje og deformering.
Rapportene inspektøren lager etter endt arbeid, skal inneholde dokumentasjon og beskrivelse av skader og sårbarheter i form av tekst, bilder og video.
Denne oversikten bruker Statens vegvesen som grunnlag for vedlikeholdet av sine over 6.000 brukonstruksjoner, herunder bruer og ferjekaier. På grunn av vær og klima gjøres inspeksjonene i sommerhalvåret.
Inspeksjon og vedlikehold
Bærende konstruksjoner tæres av tidens tann. Vær og vind, salt sjøsprøyt og temperaturforandringer kan gi rust- og forskjellige typer slitasjeskader både på betong, fundament, rekkverk, brutårn og stag.
Et strengt inspeksjonsregime sørger for at Statens vegvesen til enhver tid har oversikt over hva som trengs av vedlikehold på kortere og lengre sikt.
Så mye kan levetiden forlenges
Ei bru har som tommelfingerregel en levetid på 100 år (avhengig av trafikk og andre ytre påvirkninger), og en kai på 50 år.
Ferjekaier utsettes for større påkjenninger enn bruer. Derfor gjøres inspeksjonene oftere. Hovedinspeksjon på bruer gjøres i hovedsak hvert femte år, på kaier i hovedsak hvert tredje.
Med rett vedlikehold til rett tid kan Statens vegvesen opprettholde bæreevne og trafikksikkerhet, og i tillegg forlenge levetiden på bruene.
Vegvesenets eldste bru, Låtefoss bru i Vestland, er fra 1859. Vedlikehold gir bruene 30-40 år lengre levetid, og kan gjøres til om lag ti prosent av prisen det koster å bygge nytt.
Miljø og klima
Det grønne skiftet har sitt å si også for bruvedlikeholdet. Nybygg gir betydelige høyere CO2-utslipp enn vedlikehold, med tanke på både riving, bygging og transport.
– Ett av toppmålene til Statens vegvesen er mer for pengene. Hva gir samfunnet på sikt mest igjen for brumidlene: Vedlikehold, forsterking eller å bygge nytt? sier Lauknes.
Kildesortering i forbindelse med vedlikeholdet bidrar også i Statens vegvesens mål om å bidra til oppfylling av Norges klima- og miljømål.
I 2021 bruker Vegvesenet 826 millioner på sine bruer. Over halvparten av dette går til vedlikehold.
Nøkkelord
Kontakter
Kristian LauknesSenioringeniørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:97577861Tel:97577861kristian.lauknes@vegvesen.noBilder
Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Historisk dag for E134: Første spadetak tatt for ny Røldalstunnel19.5.2025 16:03:24 CEST | Pressemelding
Samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård tok i dag første spadetak for ny Røldalstunnel. Den skal fjerne 1000 høgdemeter og gi ein meir føreseieleg fjellovergang.
Invitasjon til markedsdialog - E10 Evenes Flyplasskryss19.5.2025 14:08:11 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen inviterer entreprenører og rådgivere til markedsdialog 11. juni kl. 12 -14 på Quality Hotel Harstad. Deltakelse kan skje ved fysisk oppmøte eller du kan delta digitalt.
Vegvesenets prioriteringer av store veiutbygginger19.5.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen prioriterer tre store utbyggingsprosjekt i Vestland, Finnmark og Rogaland på topp.
Utsatt oppstart for reparasjonsarbeider E6 Langnesberga16.5.2025 18:56:38 CEST | Pressemelding
Den planlagte oppstarten mandag 19. mai for reparasjonsarbeidene utsettes i første omgang til torsdag 22. mai. Det kan bli ytterligere forsinkelser.
Bruvedlikehold påvirker trafikken i Oslo-området16.5.2025 13:17:10 CEST | Pressemelding
Mange eldre brukonstruksjoner på E6, E18 og rv. 150 står overfor omfattende vedlikeholdstiltak i årene fremover. Dette vil merkes i trafikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom