Den tredje XPENG-modellen, P5, lanseres i dag

XPENG starter i dag kundereservasjoner av sin tredje og nyeste produksjonsmodell på markedet, XPENG P5 smart EV sedan, i Danmark, Nederland, Norge og Sverige. Dette markerer en viktig milepæl i XPENG sine europeiske ekspansjonsplaner.

XPENG P5 er selskapets første modell som gjøres tilgjengelig samtidig i fire europeiske markeder. Kundereservasjonsprosessen er digitalisert og tilgjengelig i hvert av disse fire markedene, både via de offisielle XPENG-nettsidene i hvert land, og XPENG-mobilappen som ble lansert tidligere denne uken.

- XPENG P5s lansering i fire viktige europeiske markeder er et bevis på vår satsning i Europa. Hver nye XPENG-modell har det siste av sofistikert teknologi. XPENG P5 bringer en rekke funksjoner til en ny kundebase i Europa, et marked der vi bygger oss opp som en langsiktig aktør, sier Leon He, visepresident for XPENG.

- XPENG P5 er en mellomstor familiesedan, utstyrt med XPENGs egenutviklede førerassistentsystem, XPILOT 2.5, og det intelligente operativsystemet Xmart OS. Bilen kan oppdateres gjennom hele sin levetid (OTA). Den har en slank, aerodynamisk profil og et stort panoramaglasstak for ekstra komfort i kupeen. Rekkevidden blir opptil 465 km (WLTP), og den har et batteri på 66 kWh, sier Claes Persson, administrerende direktør i XPENG Norge.

Med operativsystemet Xmart OS kan man styre alt av funksjoner i cockpit, og det er et 12,3-tommers stort LCD-dashbord i tillegg til en 15,6-tommers FHD høyoppløselig midtskjerm (1920 * 1080). Stemmekontrollen i bilen er i stand til å skille mellom fører- og passasjerposisjoner.

XPENG P5 leveres med oppvarmede skinnseter, det intelligente luftrensesystemet Xfreebreath og et avansert surround-lydsystem. Nykommeren har 26 oppbevaringsrom og et 450 liters stort bagasjerom, med tilgang til ytterligere 70 liter under et lokk.

Det er allerede åpnet for å reservere XPENG P5. Det kan gjøres på XPENGs hjemmeside (https://heyxpeng.com/no) eller på XPENGs egenutviklede app. Muligheten for å prøvekjøre bilen på norske veier vil være i starten av andre kvartal. Da kommer det også mer informasjon om priser og modeller.