Den store boka om et helmaks norsk filmeventyr!

Det er nå 50 år siden den første Olsenbanden-filmen hadde premiere og norske kinogjengere stiftet bekjentskap med denne helt spesielle banden. Filmen «Olsenbanden», senere kalt «Olsenbanden – operasjon Egon» for å skille den fra rekken av alle de andre filmene som fulgte, trakk imponerende 523 000 publikummere den gangen.

Et stykke folkelig norsk kulturhistorie

I den nye boken «Olsenbanden – et helmaks norsk filmeventyr» står det om alle de 14 filmene – de 13 ordinære og den siste, produsert til 30-årsjubileet i 1999. «Olsenbandens siste stikk» ble en helt spesiell avskjed med underholdningsfenomenet.

Forfatter Jon Selås foretar innledningsvis et regnestykke som konkluderer med at så mange som 40 millioner nordmenn må ha sett Olsenbanden i løpet av de 50 årene som har gått – på kino, leievideo, DVD og blueray. Dette er vel å merke et moderat anslag, og for eksempel er ikke alle tv-seere regnet med.

Og en helmaks bok

Ved hjelp av de unge entusiastene i «Fanbanden», en håndfull gjenlevende film-aktører og andre involverte har forfatteren og redaksjonen fått gravd opp anekdoter, fun-facts og private bilder som ikke er vist tidligere. Alt er pakket inn i en murstein på 370 sider som ikke bare dreier seg om filmene. Her får man også nye vinklinger på temaet i kapitler som Bennys biler, Olsens Oslo og Valborg – et moteikon.