Volkswagen

Den nye Golfen – digitalisert, tilkoplet og intelligent

Del
I kveld er det verdenspremiere i Wolfsburg for den åttende generasjonen av Volkswagens bestselger Golf: digitalisert, tilkoplet, framoverskuende, intuitiv å betjene og innovativt elektrifisert. Aldri før har Golf vært mer progressiv.
Verdenspremiere for nye Golf VIII
Verdenspremiere for nye Golf VIII

Volkswagen definerer Golfklassen på nytt

Den er tidenes bilsuksess – mer enn 35 millioner eksemplarer av Golf er solgt. Et fenomen. Nå går startskuddet for den åttende generasjonen av bestselgeren. Med hele fem hybridversjoner elektrifiseres kompaktklassen. Den digitale arkitekturen gjør nye dimensjoner av intuitiv betjening mulig, for eksempel førerassistanse i opptil 210 km/h. Golf blir også den første Volkswagen som utnytter kollektiv trafikkinformasjon via «Car2X» til å varsle om mulige farer.

Volkswagen feirer verdenspremieren der Golfen ble oppfunnet; der den for 45 år siden ble utviklet og bygget: i Wolfsburg – selveste «Autostadt». Den nye Golfen kommer på markedet i Norge mot sommeren 2020.

Umiskjennelig Golf – den mest progressive noen gang

  • Åttende generasjon. Nyutviklet, og med nytt design, vil Golf revolusjonere kompaktklassen med nye innovasjoner
  • Utvendig design. Perfekte proporsjoner og distinkte linjer gir den nye Golfen dynamikk og en sterk tilstedeværelse
  • Innvendig design. Digitale berøringsoverflater gir et revolusjonerende design og forenkler livet med en Golf
  • LED-lyskonsept. Nye Golf får LED-teknikk som standardutstyr
  • Målestokk i klassen. Grensene flyttes innen design og førerens samhandling med bilen

Takket være intelligent digitalisering – rask og intuitiv betjening

  • Menneske i midten. Display og betjeningselementer er konsekvent digitalisert, på en selvforklarende måte
  • «Innovisjon cockpit». Golf er den første modellen i sin prisklasse med en digital hig-end cockpit som standard
  • Ny stemmestyring. Innovativ talegjenkjenning reagerer naturlig på stemmekommandoer
  • Mobil nøkkel. Kompatible smarttelefoner kan gjøre den tradisjonelle bilnøkkelen overflødig
  • Golfen er alltid på. «We connect» og «We connect Plus» gir tilgang til strømmetjenester, nettradio og flere nettbaserte tjenester direkte i bilen
  • Funksjoner «on-demand». I Golf kan systemer og tjenester legges til og oppgraderes etter hvert med «We Uppgrade»
  • Spør «Alexa». Smartassistenten Alexa er tilgjengelig i den nye Golfen (foreløpig ikke på norsk)

Bredeste utvalget av drivlinjer i klassen – fem nye hybridversjoner

  • Bærekraftig. Mer effektiv, lavere utslipp – ny fremdriftsteknologi gir inntil 17% lavere forbruk
  • Hybridoffensiv. Den nye Golfen blir den første Volkswagen med fem hybridversjoner fra start (eTSI og eHybrid).
  • eTSI. Som den første i klassen kan Golf leveres med tre effektive 48-volt mildhybriddrivlinjer, med 81 kW (110 hk), 96 kW (130 hk) og 110 kW (150 hk)
  • e-Hybrid. Den nye Golfen blir tilgjengelig som plug-in hybrid i to utgaver: 150 kW (204 hk) og 180 kW (245 hk) GTE

Standard med «Car2X» – Golf setter sikkerhetsstandarden

  • Car2X. Som første Volkswagen med «Car2X»-kommunikasjon som standard, setter den nye Golfen en ny målestokk for trafikksikkerhet
  • «Head-up»-display. Viktig informasjon som hastighet og navigasjonsveiledning kan plasseres direkte i førerens siktfelt.
  • IQ.DRIVE. «Travel Assist» gir føreren intelligent støtte i form av aktive styreinngrep, gasspådrag eller bremsing i opptil 210 km/h
  • IQ.LIGHT – LED-Matrix lys. Interaktiv lysteknologi forbedrer sikkerheten ved mørkekjøring i den nye Golfen betydelig 

«Smart Home» – i den nye Golfen føler alle seg hjemme

  • Personalisering 2.0. Golf lagrer førerens innstillinger i skyen, slik at de kan lastes ned etter førerbytte eller bytte av bil
  • 3-soners klimaanlegg. Med «Smart-Climate» kan klimafunksjoner som «varme hender» eller «frisk luft» startes intuitivt
  • Harman Kardon lyd. Nytt premium lydanlegg frå den amerikanske lydspesialisten sørger for perfekt klang i den nye Golfen

Golf viser den nyeste utviklingen av MQB-plattformen

Innovasjonene i Golf vil influere alle MQB-modellene. Volkswagen produserer årlig over 3,4 millioner MBQ-modeller.

Med den åttende generasjonen av Golf lanseres også den nyeste versjonen av den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB). Golf er dessuten – som alltid – mer enn bare en modell. Verdenssuksessen til Volkswagen og veien mot å bli verdens største bilprodusent er tett knyttet til Golf.

Bakgrunn: I 2012 var Golf den første MQB-modellen fra Volkswagen. Deretter er det bygget bestselgende modeller på denne basisen i milliontall, for eksempel amerikanske Jetta, og de suksessfulle kinesiske modellene Lavida og Sagiter. I tillegg har populære SUV-modeller som Tiguan, T-Roc og US-modellen Atlas MQB-gener som kan føres tilbake til Golf.

Legger man sammen alle MQB-modellene fra 2018, blir det 3,8 millioner produserte biler. I hele konsernet ble det sågar produsert 5,1 millioner biler på MQB-basis. Alle disse modellene vil nyte godt av innovasjonene i den nye Golfen.

Dette er startskuddet. Fra verdenspremieren i november 2019 blir Golf ledestjernen som viser vei for MQB-modellene i det kommende tiåret.

Dynamisk evolusjon utvendig

  • Kraft, presisjon, og LED-teknologi preger eksteriøret til den nye Golfen
  • Luftmotstanden (cw) er senket til 0,275

Karismatisk eksteriør. Siden lanseringen for 45 år siden, har Volkswagen i Golf kombinert hverdagskvaliteter med et klart og presist design. Denne tilnærmingen fører den nye Golfen videre. Silhuetten er et godt eksempel på estetikk og funksjon i perfekt harmoni. Det sentrale elementet her er den karakteristiske C-stolpen. Den gir karosseriet en foroverrettet dynamikk, og fortetter inntrykket bakover. Nå tar den med arven fra den ikoniske ur-Golfen over i en ny tid.

Det ideelle forholdet mellom glassoverbygg (tak og vindusflater) og kropp (området under sidevinduene) gir Golf en sterk tilstedeværelse, og den lave taklinjen gir en autentisk sportslighet. De kraftfulle skuldrene og den solide hekken bidrar også til særpreget, sammen med den smale grillen og den omløpende linjen i høyde med dørhåndtakene.

LED-teknologi erstatter konvensjonelle lys i alle versjoner av den nye Golfen. Det nye lysdesignet blir dermed et dominerende og karakteristisk stilelement i den åttende Golfen.

Dimensjoner og aerodynamikk. Selv om den nye Golfen virker flatere, mer langstrakt og dynamisk, er de kompakte dimensjonene beholdt: 4 284 mm lang, 1 789 mm bred og 1 456 mm høy. Akselavstanden er 2 636 mm. At hver karosseridel likevel er formet på nytt og finpusset i vindtunnel, viser de aerodynamiske verdiene: Frontarealet er redusert til 2,21 m2, og luftmotstandskoeffisienten (cw) er 0,275.

Digital revolusjon innvendig

  • Den digitale cockpiten forandrer måten vil kjører på
  • Digitaliseringen åpner for intuitiv betjening

Selvforklarende digital verden. De nye instrumentene og infotainmentsystemet, som er tilkoplet Internett, smelter sammen langs en akse til en digital cockpit. Betjeningsøyer med touchknapper og touchglideren perfeksjonerer den digitale opplevelsen i Golf. Som tilvalg kan et head-up-display utvide informasjonsflaten til frontruten.

Den konsekvente digitaliseringen gjør en selvforklarende og dermed intuitiv betjening mulig. Systemene er kommuniserer ikke bare med hverandre, men er også online, via en «Connectivity-Unit» (OCU). OCU med eSIM er standard, og gir tjenester som «We Connect» og «We Connect Plus».

Bare et lite eksempel: Navigasjonen blir takket være internettforbindelsen interaktiv, og kan automatisk vise «points of interest» langs ruten, inkludert telefonnummer for direkte å kunne booke bord på en restaurant via den bluetooth-tilkoplede smarttelefonen.

De digitale displayene kan også i stor grad personaliseres, og dermed tilpasses ulike føreres personlige smak og behov.

Førerassistanse og kollektiv intelligens for mer sikkerhet

  • Den nye Golfen kan kjøre med assistanse i opptil 210 km/h
  • «Car2X»-kommunikasjon varsler lokale farer på forhånd

Sammenkoplede teknologier. Den åttende Golfen setter nye standarder for førerassistanse i kompaktklassen. For første gang vil «Travel Assist» gjøre det mulig å kjøre i 210 km/h på Autobahn, uten aktive inngrep fra føreren. Styring, gass og bremsing – alt kan bilen besørge selv. Spesielt på lange kjøreturer hever det både komforten og sikkerheten.

Som første Volkswagen er også den nye Golfen koplet opp mot omgivelsene som standard. «Car2x»-funksjonen benytter informasjon fra andre kjøretøy innenfor en radius av 800 meter, sammen med signaler fra trafikkinfrastrukturen, til å varsle føreren og andre «Car2X»-modeller om mulige farer. Dermed blir kollektiv intelligens mulig. Siden Volkswagen lanserer «Car2X» som standard i en volummodell som Golf, innleder dette en ny æra for trafikksikkerheten.

Et annet sikkehetspluss er de nye «IQ.LIGHT» – LED-matrix lys med delvis interaktive lysfunksjoner. Dette er toppversjonen av tre tilgjengelige LED-systemer. Et tilsvarende system ble første gang introdusert i Tuareg, deretter i den nye Passaten.

Sikkerhetssystemet «Front Assist» er utvidet med overvåkning av sykelister, og for første gang i en Volkswagen: bremsefunksjon for møtende trafikk når man svinger. Ved for eksempel en sving til venstre, vil systemet varsle om møtende trafikk i den filen som krysses, og om nødvendig aktivere bremsene og stoppe bilen.

Åtte nye drivlinjer med opptil 17% mindre forbruk

  • Hybridoffensiven starter med lanseringen av den nye Golfen
  • Retningsgivende, effektive og høyteknologiske TSI- og TDI-motorer

TSI, TDI, TGI, eTSI og eHybrid. Fremdriften i den nye Golfen gan gjøres av bensin- (TSI), diesel- (TDI), naturgass- (TGI), mildhybrid- (eTSI) og plug-in hybrid-drivlinjer (eHybrid). Alle bensin- og dieselmotorene har direkteinnsprøytning og turboladning. Ytelsene vil strekke seg fra 66 kW (90 hk) til over 221 kW (300 hk).

Åtte drivlinjer vil være tilgjengelige ved lansering. Nytt i motorprogrammet er en tresylindret bensinmotor med 66 kW (90 hk) eller 81 kW (110 hk), og to firesylindrede dieselmotorer med 85 kW (115 hk) og 110 kW (150 hk).

De nye TSI-motorene har blant annet den innovative «TSI-Miller»-forbrenningsprosessen, som gir spesielt lave forbruks- og utslippsverdier. En TDI-nyhet: Her reduserer Volkswagen utslippene av NOx-gasser med inntil 80% takket være en dobbelinnsprøytning av «AdBlue». De nye dieselmotorene bruker også opptil 17% mindre drivstoff enn forgjengerne.  

Også nytt: fire av de fem hybriddrivlinjene i den nye Golfen.

Tre eTSI og to eHybrid. Som den første Volkswagen, blir den åttende Golfen tilgjengelig med hele fem hybriddrivlinjer. 48-voltteknologi er en nyhet hos Volkswagen. En 48-volt reimdrevet starter og generator, et litium-ion-batteri på 48-volt, og den nyeste generasjonen av de effektive TSI-motorer blir til eTSI – den nye betegnelsen på mildhybridmodeller.

Merkbare fordeler: Forbruket reduseres med rundt 10 % (WLTP), samtidig som de er svært agile og komfortable. Tre ytelsesversjoner av eTSI blir tilgjengelig: 81 kW (110 hk), 96 kW (130 hk) og 110 kW (150 hk).

I tillegg vil den åttende generasjonen av bestselgeren bli tilgjengelig med to plug-in hybriddrivlinjer. En ny effektivitetsoptimert versjon av eHybrid leverer 150 kW (204 hk), mens den svært sportslige tilnærmingen GTE (videreutvikling av forgjengeren) nå leverer 180 kW (245 hk). Begge Golfene med eHybrid har et nytt litium-ion batteri på 13 kWh, som gir Golf lang elektrisk rekkevidde, og gjør det mulig å kjøre Golf med nullutslipp i nærtrafikk.

Fire nye utstyrspakker garanterer maksimal individualitet

  • Golf, Life og Style erstatter Trendline, Comfortline og Highline
  • Det nye R-Line utstyrsnivået erstatter forgjengerens R-line pakker

Volkswagen konfigurerer utstyrsnivåene til Golf helt på nytt. De tidligere Trendline, Comfortline og Higline blir erstattet av Golf, Life og Style, samt en sportslig R-line versjon. Alle de nye utstyrsnivåene inneholder betydelig mer enn de sammenlignbare forgjengerne. Golf blir for øvrig nå bare tilgjengelig med fem dører.

Basiskonfigurasjonen inneholder for eksempel LED-lykter foran og bak, nøkkelfri start og digital cockpit. I tillegg kan basisversjonen benytte «We Connect»- og «We Connect Plus»-tjenestene, og den vil få multifunksjonsratt, automatisk klimaanlegg, «Lane Assist», det utvidede «Front Assist»-systemet, og «Car2X».

I løpet av de nærmeste årene vil også Golf GTI og GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE og Golf R-modeller bli lansert.

I Norge skal ikke TDI, TGI, modeller med manuelt gir, GTD eller R-Line versjonene tilbys. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg pressemeldinger fra Volkswagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye