Den norske mediepodden: Hva er framtiden til podkasten?
Denne uken kom Norges første offisielle toppliste for podkast – og podkast som mediekanal er tema for årets første episode av Den norske mediepodden, Medietilsynets egen podkast.
På få år har podkast blitt svært populært blant både unge og eldre, og antall podkaster og temaer er så mangfoldig at det skal godt gjøres å ikke finne en podkast som passer for deg.
Hvor kom den fra og hvor skal den?
Mari Velsand er direktør i Medietilsynet og programleder for Den norske mediepodden. Til årets første podkast-episode inviterte hun Cathinka Rondan (radiosjef i NRK), Lars Molteberg Glomnes (programleder for podkasten Aftenpodden) og Hans-Petter Nygård-Hansen (kommunikasjonsrådgiver), alle drevne i podkast-mediet.
Sammen snakker de om egne podkastopplevelser, hvordan det norske podkast-markedet har utviklet seg og hva de tror om utviklingen framover. Og de gir deg sine beste lyttetips.
– Podkast er på en måte blitt et lydspor for livet, sier Hans-Petter Nygård Hansen om hvordan han bruker og opplever podkasten i sitt liv. – Du lytter til den om du lufter bikkja eller vasker klær, den kan være med overalt og når som helst.
Her kan du lytte til årets første "Den norske mediepodden"-episode: "Podkast – et lydspor for livet"
Nøkkelord
Kontakter
Rita Astridsdotter BrudalenSeniorrådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:915 31 802raba@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom