Den norske mediepodden: Hva er framtiden til podkasten?

Denne uken kom Norges første offisielle toppliste for podkast – og podkast som mediekanal er tema for årets første episode av Den norske mediepodden, Medietilsynets egen podkast.
På få år har podkast blitt svært populært blant både unge og eldre, og antall podkaster og temaer er så mangfoldig at det skal godt gjøres å ikke finne en podkast som passer for deg.
Hvor kom den fra og hvor skal den?
Mari Velsand er direktør i Medietilsynet og programleder for Den norske mediepodden. Til årets første podkast-episode inviterte hun Cathinka Rondan (radiosjef i NRK), Lars Molteberg Glomnes (programleder for podkasten Aftenpodden) og Hans-Petter Nygård-Hansen (kommunikasjonsrådgiver), alle drevne i podkast-mediet.
Sammen snakker de om egne podkastopplevelser, hvordan det norske podkast-markedet har utviklet seg og hva de tror om utviklingen framover. Og de gir deg sine beste lyttetips.
– Podkast er på en måte blitt et lydspor for livet, sier Hans-Petter Nygård Hansen om hvordan han bruker og opplever podkasten i sitt liv. – Du lytter til den om du lufter bikkja eller vasker klær, den kan være med overalt og når som helst.
Her kan du lytte til årets første "Den norske mediepodden"-episode: "Podkast – et lydspor for livet"
Nøkkelord
Kontakter
Rita Astridsdotter BrudalenSeniorrådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:915 31 802raba@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
