Den internasjonale testamentdagen

Det gode testament feirer Den internasjonale testamentdagen ved å gi "verdens største takk" til giverne
Karen Aardal (t.h) har gjort det som stadig flere av oss gjør, skrevet testament. Hun har også valgt å snakke åpent med sine nærmeste om arv, noe som har bidratt til å skape forståelse.
Redningsselskapet går sammen med ideelle organisasjoner over hele verden om å feire Den internasjonale testamentdagen fredag ​​13. september, ved å gi verdens største takk til givere over hele verden.

Dagen feires ved å takke millioner av mennesker over hele verden som sjenerøst har inkludert en gave i sitt testament til sine favorittorganisasjoner, etter å ha tilgodesett familie og venner.

Det gode testament jobber sammen med flere partnerorganisasjoner inkludert Australia, Østerrike, Belgia, Canada, Tsjekkia, Danmark, Finland, Irland, Italia, Nederland, Polen, Sveits og Storbritannia, for å oppmuntre folk til å inkludere en testamentarisk gave i sitt testament, etter å ha fordelt til familie og venner først.

Testamentariske gaver er en viktig inntektskilde for ideelle organisasjoner. En slik gave kan bidra til å redde flere liv, forske på sykdom, arbeid for renere luft, bedre dyrevelferd eller hjelpe dem som har aller minst.

Dette globale nettverket av organisasjoner arbeider for å øke bevisstheten om muligheten til å gi en testamentarisk gave, der man arbeider med testatorer, advokater, bedriftspartnere og andre for å nå ut til et verdensomspennende publikum.

Arrangementer vil skje over hele Europa – Testamento Solidale Italia lanserer kampanjen «hvordan vil du være?», på nett, radio, trykte medier og TV, og vil i tillegg holde et arrangement i Roma. I Danmark vil Det Gode Testamente holde arrangementer i tre større byer med temaet "gi noe bra videre", der lokalbefolkningen kan legge igjen en beskjed til kommende generasjoner i form av et brev eller en gave, for å være innelåst i tidskapsler som åpnes om 100 år.

I Belgia starter 13. september en ny kampanje med temaet "hva står i ditt testament?". Dette er en serie kortfilmer som avslører de virkelige historiene om hva folk har inkludert i deres testament. I Østerrike vil resultatene av helt ny markedsundersøkelse om testamentariske gaver bli lansert for å markere dagen.

Mange land, eksempelvis Danmark og Italia, vil tilby gratis veiledning fra advokater der giveren kan få hjelp til å inkludere en organisasjon i sitt testament, etter at familie og venner er blitt ivaretatt.

I mellomtiden, på den andre siden av verden, vil Include a Charity Australia lansere sin første australske innsiktsrapport noensinne, og G2 / Give Green Canada skal feire hvordan grønne legater har gjort en forskjell.

Det gode testament i Norge er med som støttespiller for de andre landene i år.

Rikke Solberg, kommunikasjonsansvarlig i Norges Innsamlingsråd og prosjektkoordinator for Det gode testament sier:

– Den internasjonale testamentdagen er dedikert til alle de som sjenerøst har inkludert en testamentarisk gave i deres testament. Det er lite kjent i befolkningen at testamentariske gaver er en viktig inntektskilde for ideelle organisasjoner, og uten disse sjenerøse donasjonene vil deler av organisasjonenes arbeid ikke kunne fortsette.

– Når man ivaretatt familie og ande man ønsker å tilgodese, kan en liten gave til ens favorittorganisasjon utgjøre en stor forskjell for generasjoner som kommer, sier Solberg.

Nasjonale koordinatorer og organisasjoner som tar del i Den internasjonale testamentdagen:

• Include a Charity, Australia
  • Vergissmeinnicht, Austria
  • Testament.Be, Belgium
  • G2/Give Green Canada, Canada
  • Závěť pomáhá, Czech Republic
  • Det Gode Testamente, Denmark
  • Hyvä testamentti, Finland
  • Mein Erbe tut Gutes, Germany
  • My Legacy, Ireland
  • Testamento Solidale, Italy
  • Toegift.nl, Netherlands