Debatt før Sikkerhetsrådsvalget

Fredag førstkommende stiller landene som konkurrerer om det ledige setet til debatt. Norge representeres av Mona Juul. Foto: UN Photo / Mark Garten

Estland har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i mai.

Grunnet koronakrisen fortsetter Sikkerhetsrådet med digitale møter.

Frankrike, som er fast medlem av Sikkerhetsrådet, har presidentskapet i juni.

Debatt før Sikkerhetsrådsvalget

Enda er ingenting sikkert, men det ligger nå an til at valget til FNs sikkerhetsråd blir gjennomført 17. juni, på tross av koronapandemien. På fredag stiller landene som konkurrerer om det ledige setet til debatt.

15 historier om covid-19

FNs arbeidsorganisasjon (ILO) har laget en samling med 15 kortfilmer hvor mennesker forteller hvordan covid-19 har påvirket deres arbeidssituasjon, hvordan de synes landene deres har respondert og hvilke erfaringer de vil ta med seg fra pandemien.

Masseflukt til tross for FN-bønn om våpenhvile

En fersk rapport fra Flyktninghjelpen, viser at 661 000 mennesker i 19 land har blitt drevet på flukt grunnet krig og konflikt siden koronapandemien inntraff. Ifølge Bistandsaktuelt, som skriver om rapporten, har konflikten mellom regjeringshæren og væpnede grupper i Kongo drevet 480 000 mennesker på flukt de to siste månedene. Sør i Jemen har 24 000 mennesker blitt drevet på flukt. Kamphandlinger har også fortsatt i Syria, Afghanistan, Myanmar, Tsjad, Niger og Somalia.

Det er nå akkurat 2 år siden FNs Sikkerhetsråd vedtok resolusjon 2417, som handler om sammenhengen mellom konflikt og sult.

Menneskelig utvikling på vei til å avta for første gang siden 1990

FNs Utviklingsprogram (UNDP) advarer om at global menneskelig utvikling, som måles i en kombinasjon av verdens utdanning, helse og levestandard, i år kan avta for første gang siden konseptet ble introdusert i 1990.

Verden har opplevd mange kriser de siste 30 årene, inkludert den globale finanskrisen i 2007-2009. Hver av dem har rammet menneskelig utvikling hardt, men samlet sett har utviklingsgevinstene på verdensbasis økt år til år,” sier leder for UNDP, Achim Steiner. ”Covid-19 –med sitt tredoble slag mot helse, utdanning og inntekt –kan endre denne trenden.”

Kampen i og om Verdens helseorganisasjon (WHO)

Det har vært mye turbulens rundt Verdens helseorganisasjon den siste uka. Foto: UN Photo / Loey Philipe

I forbindelse med årsmøtet i WHO 18. – 19. mai kom President Donald Trump med harde angrep på organisasjonen og den sittende lederen, Tedros Ghebreyesus, som han beskylder for å være Kinas marionetter og skjule hvor alvorlig covid-19 er. Påstandene ble fulgt opp av USAs helseminister Alex Azar som i sitt innlegg til årsmøtet anklaget WHO for å la pandemien spinne ut av kontroll og Kina for å dekke over utbruddet i startfasen.

USA har frosset støtten til WHO siden midten av april og Trump truer nå med å stoppe den permanent dersom ikke WHO i løpet av 30 dager foretar betydelige endringer i organisasjonen.

Både FNs generalsekretær António Guterres og den amerikanske legeforeningen advarer mot konsekvensene av å stoppe støtten til WHO midt i en kritisk pandemi.

Fra FN-kalenderen i mai