De sparer tusenvis av tonn med plast

All plasten i flaskene Coca-Cola produserer her i landet (blant annet Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge) vil heretter være 100 % resirkulert¹. Dette sparer samfunnet for 4 300 tonn ny plast i året, og reduserer klimautslippene fra selskapets norske flaskeproduksjon med 28 %.
Samtidig fjernes de viktige logoene fra etikettene i en periode, og erstattes med en klar oppfordring til Ola og Kari Nordmann: «Pant meg igjen». Slik brukes kraften i merkevarene til å kommunisere at det hverdagslige i å pante flasken er et direkte bidrag til en sirkulær økonomi for norsk drikkevareplast.
Etterlyser tiltak
Den resirkulerte plasten Coca-Cola går over til er dyrere enn ny, fossil plast. Miljøorganisasjonen Zero ber derfor norske myndigheter gjøre mer for å redusere bruken av ny plast i Norge.
– Paris-avtalen tilsier at klimagassutslippene må reduseres med 50 % innen 2030. Produksjon og forbrenning av plast medfører store klimautslipp. Å bytte til bruk av resirkulert plast vil gi betydelige reduksjoner i utslipp. Coca-Colas omlegging er et godt eksempel på dette. Da er det paradoksalt at regjeringens klimamelding har glemt de store klimagassutslippene fra plast, sier Guro Hauge, fagansvarlig for bygg og materiale i Zero, og fortsetter:
– Hvordan skal man nå klimamålet for plast uten at politikerne legger til rette for det? For at flere aktører skal kunne gjennomføre endringer som Coca-Cola, må myndighetene lage rammevilkår som gjør det mer lønnsomt å bruke resirkulert plast, og mindre lønnsomt å bruke fossil plast. En god start vil være å revidere grunnavgiften, slik at den premierer bærekraftige valg, sier Hauge videre.
Betydningen av panting
Norge er et av de første landene i verden der Coca-Cola gjennomfører overgangen til 100 % resirkulert plast¹. Det er fordi vi her i landet har verdens kanskje beste system for retur av drikkevareemballasje – den norske panteordningen. Endringer som denne kan dermed være et steg på veien mot en sirkulær økonomi for drikkevareplast – et lukket kretsløp der all slik plast samles inn, gjenvinnes og brukes på nytt. Derfor er panting et viktig tema i kampanjen for å lansere de nye flaskene.
– Med flasker i 100 % resirkulert plast¹ vil Coca-Cola bidra på veien mot en sirkulær økonomi for norsk drikkevareplast. Når vi nå introduserer disse nye, bærekraftige plastflaskene, er derfor noe av det viktigste for oss i Coca-Cola å fokusere på betydningen av den gode panteordningen vi har i Norge, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, og fortsetter:
– Derfor bruker vi nå mye plass – blant annet den viktige logoplassen på etikettene – til å fortelle om bærekraft, og betydningen av sirkulær økonomi: Hva det er, og hvordan vi alle kan bidra – blant annet gjennom å ivareta gode pantevaner, fortsetter Per Hynne.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Per Hynne, kommunikasjonssdirektør
E-post:phynne@ccep.com
Mobil: 95 13 63 22
¹ 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)
Presserom med bilder og relaterte dokumenter: https://www.ntbinfo.no/presserom/coca-cola
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 951 36 322phynne@ccep.comBilder
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Treningsklassikeren i ny variant: Nå kommer Powerade med kirsebærsmak15.9.2025 12:21:57 CEST | Pressemelding
Powerade er en klassiker for treningsglade nordmenn. Nå kommer den i en ny variant her i Norge: Powerade Cherry.
Nå er disse tilbake – med navnet ditt i stedet for den kjente logoen14.4.2025 08:48:02 CEST | Pressemelding
Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Og du er ikke alene: 250 norske navn overtar logoplassen på flasker og bokser når Coca-Cola igjen oppfordrer til å «Share a Coke».
Coca-Cola etterlyser norske ideer18.3.2025 09:46:47 CET | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners søker samarbeid med selskaper og forskningsmiljøer som bidrar til økt bærekraft for både Coca-Cola selv, og bransjen for øvrig. Nå ser de også etter norske partnere.
Ny kampanje: Coca-Cola lyser opp det norske vintermørket17.2.2025 09:52:17 CET | Pressemelding
Coca-Cola hyller nordmenns holdning til det norske vintermørket i sin nye kampanje. «Der andre ser mørke, ser nordmenn muligheter», sier selskapet selv. Kampanjen fokuserer på fellesskap, og innebærer blant annet en musikalsk vinteropplevelse, utendørs lystunnel og selvlysende Coca-Cola-bokser.
Juletraileren skal Norge rundt – her stopper den14.11.2024 09:54:20 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær førjulstradisjon at den ikoniske juletraileren besøker tettsteder og byer landet rundt. Om ikke lenge starter årets rundtur, her finner du stoppestedene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom