De sparer tusenvis av tonn med plast
All plasten i flaskene Coca-Cola produserer her i landet (blant annet Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge) vil heretter være 100 % resirkulert¹. Dette sparer samfunnet for 4 300 tonn ny plast i året, og reduserer klimautslippene fra selskapets norske flaskeproduksjon med 28 %.
Samtidig fjernes de viktige logoene fra etikettene i en periode, og erstattes med en klar oppfordring til Ola og Kari Nordmann: «Pant meg igjen». Slik brukes kraften i merkevarene til å kommunisere at det hverdagslige i å pante flasken er et direkte bidrag til en sirkulær økonomi for norsk drikkevareplast.
Etterlyser tiltak
Den resirkulerte plasten Coca-Cola går over til er dyrere enn ny, fossil plast. Miljøorganisasjonen Zero ber derfor norske myndigheter gjøre mer for å redusere bruken av ny plast i Norge.
– Paris-avtalen tilsier at klimagassutslippene må reduseres med 50 % innen 2030. Produksjon og forbrenning av plast medfører store klimautslipp. Å bytte til bruk av resirkulert plast vil gi betydelige reduksjoner i utslipp. Coca-Colas omlegging er et godt eksempel på dette. Da er det paradoksalt at regjeringens klimamelding har glemt de store klimagassutslippene fra plast, sier Guro Hauge, fagansvarlig for bygg og materiale i Zero, og fortsetter:
– Hvordan skal man nå klimamålet for plast uten at politikerne legger til rette for det? For at flere aktører skal kunne gjennomføre endringer som Coca-Cola, må myndighetene lage rammevilkår som gjør det mer lønnsomt å bruke resirkulert plast, og mindre lønnsomt å bruke fossil plast. En god start vil være å revidere grunnavgiften, slik at den premierer bærekraftige valg, sier Hauge videre.
Betydningen av panting
Norge er et av de første landene i verden der Coca-Cola gjennomfører overgangen til 100 % resirkulert plast¹. Det er fordi vi her i landet har verdens kanskje beste system for retur av drikkevareemballasje – den norske panteordningen. Endringer som denne kan dermed være et steg på veien mot en sirkulær økonomi for drikkevareplast – et lukket kretsløp der all slik plast samles inn, gjenvinnes og brukes på nytt. Derfor er panting et viktig tema i kampanjen for å lansere de nye flaskene.
– Med flasker i 100 % resirkulert plast¹ vil Coca-Cola bidra på veien mot en sirkulær økonomi for norsk drikkevareplast. Når vi nå introduserer disse nye, bærekraftige plastflaskene, er derfor noe av det viktigste for oss i Coca-Cola å fokusere på betydningen av den gode panteordningen vi har i Norge, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, og fortsetter:
– Derfor bruker vi nå mye plass – blant annet den viktige logoplassen på etikettene – til å fortelle om bærekraft, og betydningen av sirkulær økonomi: Hva det er, og hvordan vi alle kan bidra – blant annet gjennom å ivareta gode pantevaner, fortsetter Per Hynne.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Per Hynne, kommunikasjonssdirektør
E-post:phynne@ccep.com
Mobil: 95 13 63 22
¹ 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)
Presserom med bilder og relaterte dokumenter: https://www.ntbinfo.no/presserom/coca-cola
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 951 36 322phynne@ccep.comBilder
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom