“De som ikke drikker, ødelegger stemningen på jobbfesten”

Denne høsten står norsk arbeidsliv samlet bak en felles kampanje, hvor en av påstandene er at de som ikke velger alkohol ødelegger jobbfesten. Kampanjen har et tydelige budskap: jobbfesten er for alle.
Fra kampanjefilmen "Festkomiteen"

Mandag 31. oktober lanseres kampanjen «Tanker fra jobbfesten». Kampanjen består av tre ulike, korte filmsnutter. Avsender av kampanjen er alle hovedorganisasjonene i norsk arbeidsliv, statens arbeidsgiverenhet, og Akan kompetansesenter, i samarbeid med Helsedirektoratet.

Bevisstgjørende og utradisjonell

Målet er at kampanjefilmene skal skape bevissthet hos ledere og ansatte, samt øke aksepten for ikke å drikke ved sosiale jobbarrangementer.

-Vi ønsket på en humoristisk og kreativ måte å skape refleksjon rundt egen atferd på jobbfest, understreker Elisabeth Ege, direktør hos Akan kompetansesenter.

Nasjonal alkoholstrategi

Regjeringen har etablert et samarbeid med arbeidslivets parter om bevissthet rundt holdninger til alkohol i arbeidslivet og verdien av alkoholfrie arenaer. Samarbeidet er en del av regjeringens nasjonale alkoholstrategi, der målet er å redusere skadelig alkoholforbruk med minimum 10 prosent innen 2025, som er i tråd med et globalt mål fastsatt av WHO.

Ideen ble valgt på bakgrunn av innsikt om at over 300.000 arbeidstakere dropper jobbfester på grunn av alkoholbruk, og enda flere sier de har opplevd drikkepress på jobbfester. I tillegg svarer 37 prosent at det er helt eller delvis problematisk at kollegaer drikker seg fulle på sosiale arrangement i jobbsammenheng. Tallene er hentet fra Folkehelseinstituttets rapport om «Alkohol og arbeidsliv II», 2019.

-Vi tror filmene vil bidra til å skape refleksjon om ubevisst utøvd eller opplevd drikkepress og diskusjon på arbeidsplasser. Målet er at alle føler seg inkludert og trygg på jobbfester, avslutter Ege.

Her kan du se alle kampanjefilmene: Ikke være festkomiteen, Ikke vær Hanne, Ikke vær Trond

Landingsside: Tanker fra jobbfesten | Akan.no

Fakta om kampanjen:

FHI, Alkohol & arbeidsliv II, 2019

Akademikerne, KS, LO, NHO, Spekter, Unio, Virke, YS, arbeidsgiverenheten i Kommunal- og distriktsdepartementet og Akan kompetansesenter, i samarbeid med Helsedirektoratet.

Y Story har gjort research, det kreative arbeidet og planleggingen, samt stått for produksjonen av kampanje.

Filmene er produsert av Tangrystan ved regissør Rikke Gregersen og produsent Erik Holm

Kampanjen retter seg mot norsk arbeidsliv og treffer målgruppen på tvers av plattformer, med et kampanjeløp i både sosiale medier, streamingtjenester og samt med programmatiske og redaksjonelle annonser i uke 46, 47, 49 og 50.

Kampanjen er finansiert av Helsedirektoratet.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Ikke vær festkomiteen

Fra kampanjefilmen "Festkomiteen"
Elisabeth Ege, direktør Akan kompetansesenter. Foto: Haakon Dueland

Akan kompetansesenter – Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk.

Vi setter ledere og medarbeidere i stand til å forebygge og håndtere problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler og spill.

Akan kompetansesenter er en ideell organisasjon, som ble stiftet i 1963 og eies av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO) og staten. Virksomheten finansieres av staten ved Helsedirektoratet, LO, NHO, samt egne kursinntekter.

- Gevinsten ligger i åpenheten -

Følg pressemeldinger fra Akan

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akan

Er januar fortsatt hvit?26.1.2024 08:00:00 CET | Aktuelt

Hvit januar går som en farsott. I følge alkovettorganisasjonen Av-og-til vurderte hele 1 av 4 å frivillig unngå å drikke alkohol i løpet av januar. Fenomenet er mer populært enn noen gang. Mange av oss har gått inn i det nye året med troen på at 31 hvite dager gir friskere hud, mer energi, bedre søvn, du blir slankere, sover som en sten og konto’n fylles opp. En drømmestart på året der altså og et kjempeskritt i retning årets sommerkropp.

Ny rapport: Mer risikofylt alkoholbruk blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte i Norge.24.1.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

En ny rapport fra FHI, på oppdrag fra Akan kompetansesenter, viser at risikofylt alkoholbruk er mer utbredt blant sysselsatte enn ikke-sysselsatte. I tillegg viser rapporten at bruk av illegale rusmidler blant sysselsatte er nært forbundet med risikofylt alkoholbruk. -Dette er et viktig argument for at virksomheter bør ha en bevissthet til egen alkoholkultur i sosiale situasjoner og forebygger at deres ansatte blir en del av statistikken, sier Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder Akan kompetansesenter.