De norske triatletene ønsker seg tøffere konkurrenter i Leeds på søndag

Etter to førsteplasser og en syvendeplass så langt denne sesongen, er Kristian Blummenfelt innstilt på å hevde seg i toppen også til helgen. Lotte Miller ønsker seg tøffere konkurrenter som kan være med å kjøre hardt. I VM-runden i Leeds blir det mye taktikk og det er mange strateger! Premiene varierer fra pallplasser til OL-billett!
Kristian Blummenfelt seirer i Yokohama. Foto: Tommy Zaferes/Norges Triatlonforbund.  (bildet kan brukes redaksjonelt)
Kristian Blummenfelt seirer i Yokohama. Foto: Tommy Zaferes/Norges Triatlonforbund. (bildet kan brukes redaksjonelt)

Ingen turte å være med på rykk

Lotte Miller er den eneste av de norske jentene som stiller på startstreken til helgen. Hun satser på å være raskt oppe av vannet og at det kjøres hardt i teten på sykkel. -Da blir det billigere sykling og større avstand til de bak før løpingen. Jeg må spille på de kortene jeg har, sier Miller

-I Italia var det ingen som var villige til å jobbe på syklingen. Vi går glipp av spennende konkurranser fordi 90% av jentene er redde for å ta i for hardt på syklingen og er redde for å ødelegge løpingen for seg selv.

-Det blir en helt annen dynamikk når Jessica [Learmonth] og de andre kjørvillige jentene er der. Jeg tror derfor det blir en dynamikk som passer meg bedre i Leeds, forklarer Miller.

Mye taktikk for å kvalifisere utøvere til OL

Til helgen vil mye dreie seg om de britiske utøverne og deres mål om å kvalifisere seg til OL.

Vi så det i Italia at de britiske herrene nærmest fungerte som hjelperyttere for Thomas Bishop som ønsker å kvalifisere seg til den tredje OL plassen for britene.

-Det kommer til å kjøres hardt i front denne helgen, sier Blummenfelt, som kan love at han ikke skal gjøre det enkelt for de som prøver å kvalifisere seg.

En ny løype som krever mye av utøverne

Løypa i Leeds er som følge av koronarestriksjoner endret. De skal nå opp en bakke hele 9 ganger på sykkel. -Den er komfortabel bratt, men vil suge energi ut av bena. Det er en kapasitetsløype. Det passer oss bra, sier Miller.

Stort sett den sammen rutinen hver uke

Det handler om å være på, trene rolig, sove godt og at reisen mellom stedene går godt.

En utfordring er at det er strenge koronakrav. Det medfører restriksjoner for hvor og når man kan trene. Det går seg til, men man blir litt låst med tanke på det programmet man selv vil kjøre.

Denne uken blir det rolige gjennomkjøringer, og et par kvalitetsøkter, eller så handler det om å være restituert og mentalt «på» på konkurransedagen.

Hvem ønsker du å løpe fra denne gangen?

-Hehe, det må jo være noen av de Britiske ettersom de er på hjemmebane. Jonathan Brownlee kanskje, svarer Blummenfelt med et lurt smil.

Fakta om denne VM-runden

Sted: Leeds, Storbritannia

Distanse: Olympisk (1,5 km svøm, 40 km sykling, 10 km løp)

Serie: WTCS - World Triathlon Championship Series (toppserien og VM-serien i internasjonal triatlon)