De norske curlingkvinnne klare for semifinale i VM

For første gang siden 2005 har et norske kvinner sikret plass i semifinale i curling-VM. Etter seier mot Tyskland i den siste kampen i grunnspillet endte Norge på andreplass i rangeringen, som sikrer direkteplass til semifinalen sammen med Sveits som har gått ubeseiret gjennom mesterskapet.
Glade kvinner som er klare for semifinale i VM. F.v: Martine Vollan Rønning, Mille Haslev Nordbye, Kristin Skaslien og Marianne Rørvik. (Foto: Pål Trulsen)

Imonerende og stødig spill

Laget med Marianne Rørvik som skip, har prestert på ett jevnt høyt nivå gjennom hele mesterskapet. Det ble seier mot både Sør-Korea og USA i de to første kampene. I tredje kampen var Kristin Skaslien som setter sistestein, kun milimeter unna å ta hjem seier mot storfavoritten Canada. Videre vant kvinnene over Danmark, Skottland, Tyrkia, New Zealand, Italia og Tyskland.

Rørvik, som skipper laget, var også en del av laget som sist var i semfinale i ett VM for kvinner, det var i Paisley, Skottland i 2005. Den gang endte laget med seier over Canada i bronsefinalen.

God utvikling de siste årene.

De fire norske damene har hatt en god utvikling de siste årene, og har sammen klart å etablere seg som et lag i både A-gruppen i EM i tillegg til VM. De fikk sin første turneringgseier under NCT Suncity Cup i Karlstad tidligere i år, hvor de slo Hasselborg fra Sverige i finalen.

Norge spiller sin semifinale klokken 16:00 lørdag ettermiddag, motstander blir vinneren av kvalifiseringskampen Japan og Canada.