De norske curlinggutta skal kjempe om OL-plass i Nederland

Lørdag 11. desember reiser curlinggutta til Nederland for å kjempe om en av tre plasser i OL i Beijing 2022.
Lørdag 11. desember reiser det norske herrelandslaget i curling til Nederland for å kjempe om en av tre plasser i OL i Beijing 2022. Foto: WCF / Steve Seixeiro

Det norske herrelandslaget skal i en hel uke kjempe for en plass i OL i Beijing 2022. Ni andre lag stiller i kvalifiseringen, hvor de tre beste får en OL-billett.

Norge er en av favorittene, i tillegg til Japan, Korea og Italia. De øvrige lagene er Finland, Danmark, Nederland, Tyskland og Tsjekkia.

-Vi reiser til Amsterdam for å kjempe om en OL-plass. Konkurransen er hard, men vi har vist at vi kan slå disse lagene i tidligere turneringer i år, sier generalsekretær i Norges Curlingforbund, Pål Trulsen.

Møtes i et gruppespill

Kvalifiseringen spilles først som “round robin”. Det betyr at alle de ni lagene møter hverandre i et gruppespill. Vinneren av round robin har automatisk kvalifisert seg til en OL-plass. Plasseringene 2-4. plass skal kjempe om de to siste plassene i et sluttspill.

-Dette betyr at vi har muligheter til å hente oss inn om vi skulle komme på fjerdeplassen, sier Trulsen.

Herrelandslaget i curling består av Steffen Walstad som skip, Torger Nergård som viseskip, Markus Høiberg som toer og Magnus Vågberg som ener.

Lagene som allerede er kvalifisert til OL i Beijing 2022 er Canada, USA, Sverige, Sveits, Skottland, Kina og Russland.