De billigste låsene vant NAFs sykkellåstest

Antall anmeldte sykkeltyverier øker og mange opplever at sykkelen deres blir stjålet. - Vi har testet åtte vanlige sykkellåser. Testen viser at dyrest ikke nødvendigvis sikrer sykkelen best, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Noen sykkeltyver har med vinkelsliper. Da gjelder det å ha en lås som står i mot vinkelsliperen lenge nok. (Foto: NAF/Testfakta)

Sykkellåstesten til NAF bød på overraskende resultater. De to beste låsene var Asaklitt fra Clas Ohlsson og Kayoba fra Jula. Den dyreste låsen i testen kom på sisteplass.

- Dette viser at du ikke nødvendigvis skal gå for den dyreste sykkellåsen, men heller kjøpe to låser for å sikre sykkelen best mulig mot tyveri, mener Sødal.

Sykkeltyveriene øker

I fjor ble drøye 14 000 sykkeltyverier meldt inn til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge. Dette er en økning på 16 prosent fra 2019 og det høyeste antallet sykkeltyverier siden 2000.

- Stadig flere attraktive elsykler forklarer en del av økningen. Disse er attraktive for tyvene og da gjelder det å sikre dem godt, sier Nils Sødal. - Bruk to låser, lås batteriet eller ta det gjerne med deg inn på jobben og hjemme, fortsetter han.

Folk er bekymret for sykkeltyveri

Flest sykkeltyverier er det i Oslo, og i hovedstaden er én av to bekymret for sykkeltyveri. Dette viser en undersøkelse Norstat har gjort for NAF. Den samme undersøkelsen viser at 22 prosent av de spurte i Oslo har opplevd sykkeltyveri flere ganger. På landsbasis har én av fem opplevd sykkeltyveri en gang, mens 16 prosent har fått frastjålet sykkelen flere ganger.

- Pandemien har fått flere over på sykkelsetet og mange investerer i en dyr elsykkel til pendlingen. For å sove godt om natta gjelder det å sikre sykkelen godt og sjekke hva innboforsikringen din dekker om du er uheldig og får frastjålet sykkelen, avslutter Nils Sødal i NAF.