Datoen for verdenspremieren på Audi e-tron GT er klar

Audi kan i dag offentliggjøre at deres nye, elektriske flaggskip, e-tron GT, får sin verdenspremiere 9. februar. I forkant av den store premieren har Audi-fabrikken tatt en prat med sjefsdesigner, Marc Lichte. Allerede i 2018 sa Lichte at Audi e-tron GT var den vakreste bilen han noen gang hadde tegnet. Mange har beundret konseptbilen e-tron GT concept siden den ble vist for første gang i 2018, nå får den ferdig produksjonsmodellen sin etterlengtede verdenspremiere om få uker.

– Audi e-tron GT blir vårt nye flaggskip, og er den første helelektriskebilen fra Audi sport. Den kombinerer det beste fra Audis satsing på emobilitet og Audi sports rike historie. Dette er en vaskeekte elektrisk gran turismo, med iøynefallende design, sylskarpe linjer, banebrytende ytelser, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde. Verdenpremieren er allerede 9. februar, og vi gleder oss veldig til å vise frem det råeste Audi har laget, noen sinne. Audis sjefsdesigner, Marc Lichte, uttaler at det er det vakreste han har designet, det er vi på ingen måte uenig med han i, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

– Dette er den vakreste bilen jeg noen gang har tegnet», sa March Lichte, sjefsdesigner hos Audi, allerede i 2018 da konseptbilen ble vist. Nå, to år senere, er Audis elektriske e-tron GT klar for lansering, og Lichte forteller her mer om viktigheten av det nye flaggskipet.

Marc Lichte har ledet designavdelingen til Audi i 7 år, og dermed lansert mange spennende modeller. Likevel ser han spesielt fram til presentasjonen av denne modellen:

– Verdenspremieren er et magisk øyeblikk. Det gjelder hele Audis designteam, og for meg personlig. Presentasjonen av en ny modell er kulminasjonen av en utviklingsprosess som vanligvis tar fire år. Det er en lang vei å gå, med mye arbeid, mange diskusjoner og ofte krevende beslutninger. Til slutt står vi sammen om et resultat vi kan være stolte av, sier Lichte.

Stolthet er et nøkkelord her. Med ambisjonsnivået som ble vist i konseptbilen, ble listen lagt høyt for e-tron GT. Hva kjennetegner designet av produksjonsmodellen?

– Et godt design oppnås når et produkt er estetisk og funksjonelt på samme tid, og utseendet blir en sømløs del av totalopplevelsen. Grunnlaget for estetikken her ligger i proporsjonene: Korte overheng og lang akselavstand, kombinert med en slank kupé og en kraftfull kropp. Audi e-tron GT har alle disse forutsetningene.

Er det for mye å betegne bilen som et nytt designikon fra Audi?

– Ja, utvilsomt. Det er ikke slik at du kan skape et designikon på tegnebrettet. En bil må opparbeide seg den posisjonen på veien, i et kaotisk miljø som gjør at man må kjempe om oppmerksomheten. Et ekte designikon har noe som er umiskjennelig: Det kreves for eksempel bare tre linjer for å karakterisere en VW Boble eller en Porsche 911. De har en helt tydelig identitet.

Hvilken identitet vil Audi etablere med e-tron GT?

– Det er utvilsomt «Vorsprung durch Technik», eller for å sitere vår nye merkestrategi: «Living progress.» Gjennom vår historie, har enkeltmodeller gjort dette på ulike måter: A2 representerte kompromissløs effektivitet, TT sto for et formalistisk design, og R8 etablerte nådeløse ytelser. At e-tron GT er revolusjonerende er det ikke tvil om. Det mest interessante spørsmålet er derfor hvordan den uttrykker vår identitet «Vorsprung durch Technik» på en ny måte.

Hvilken retning går Audi i nå?

– Audi e-tron GT er en gran turismo. Begrepet betegnet opprinnelig sportsbiler som også var egnet for å kjøre langturer. GT-modellen skiller seg derfor fra rene sportsbiler ved at de har mer komfort og bedre plass. Som en helelektrisk gran turismo, gir e-tron GT en nytolking av denne spagaten: Høye ytelser kombineres med lang rekkevidde. Her er effektivitet et avgjørende stikkord.

Effektivitet er grunnideen bak designet her. Hva betyr det i praksis?

– God aerodynamikk betyr lang rekkevidde: Vi har brukt de grunnleggende fysiske lovene som designprinsipp for e-tron GT. Form følger funksjon, estetikk som bunner i effektivitet. Det nye designspråket har en mer betont flyt, og gir dermed en forfinet aerodynamikk. Designet av e-tron GT viser også retningen for kommende elektriske modeller.

Hvordan lar effektiviteten seg utrykke i interiørdesignet?

– Elektrisk mobilitet tilfører letthet og funksjonalitet i interiøret – og gir mer plass. Kompakt utvendig, rommelig innvendig. Vi har derfor gitt e-tron GT en skulpturell grunnarkitektur, som ikke bare understreker sportsligheten og førerfokuset til en GT, men også bærekraft. Konseptbilen fra 2018 har vært retningsgivende for produksjonsmodellene. De får en egen utstyrslinje som ikke bruker naturskinn i interiøret, men heller gjør et poeng av resirkulerte materialer.

En sportslig GT som posisjonerer seg med effektivitet og bærekraft. Er dette den nye identiteten du nevnte tidligere?

– Det oppsummerer det hele, ja. Bærekraft begynner med en idé, og utrykkes gjennom designet. På denne måten formidler e-tron GT en idé som karakteriserer vår forståelse av luksus i en tid der elektrisk mobilitet blir stadig viktigere, avslutter Marc Lichte.