Curling-VM for herrer starter på lørdag

Curling-VM for herrer 2023 går av stabelen 1.-9. april i Ottawa, Canada. De norske herrene starter VM mot USA, kampen spilles natt til søndag. Årets VM er et meget sterkt felt hvor det blir mange tøffe kamper.
Lag Ramsfjell vant sin tredje strake NM-tittel i mars. Nå er de på plass i Ottawa, Canada for å kjempe om VM-medaljer. F.v. Magnus Ramsfjell, Martin Sesaker, Bendik Ramsfjell, Gaute Nepstad. (Foto: Lag Ramsfjell/ instagram)

Herrelandslaget satte seg på flyet onsdag morgen og har nå ankommet Ottawa – Der håper de å kunne vise hvor gode de egentlig er. Laget som skal representere Norge i årets VM består av skip Magnus Ramsfjell, Gaute Nepstad, Martin Sesaker, Bendik Ramsfjell og Wilhelm Naess. På coachebenken sitter Thomas Løvold og Bent Ånund Ramsfjell.

Sterk sesong og mål om sluttspill

Lag Ramsfjell, som til vanlig representerer Trondheim Curlingklubb, har gjennom sesongen vist flere ganger at de kan slå de beste lagene i verden. Laget var i finalen i Swiss Cup Basel (Sveits), Stu Sells Toronto Tankard (Canada, Grand Slam) og Curling Masters Champery (Sveits). I sistnevnte gikk laget helt til topps. Siste konkurranse før avreise VM var NM herrer hvor laget vant og sikret sin tredje NM-tittel på rad.

Målet for laget i VM er å komme til sluttspill. Det er 13 nasjoner med hvor de seks beste lagene går videre etter grunnspillet. De to beste lagene kvalifiserer direkte til semifinale, og de neste fire spiller kvalifiseringskamp om de to siste plassene.