Curling-NM for damer og herrer spilles i helgen

NM i curling for både damer og herrer spilles denne helgen. 16 herrelag er samlet på Oppdal og seks damelag er samlet på Lillehammer. Det spilles om retten til å kalle seg norgesmestere, i tillegg deles det ut kongepokal til begge vinnere. Både VM-laget for damer og VM-laget for herrer spiller NM.
Glade norgesmestere fra 2022 - Lag Ramsfjell fra Trondheim CK. F.v. Magnus Ramsfjell, Martin Sesaker, Bendik Ramsfjell og Gaute Nepstad. (Foto: Facebook)

Seks klubber, 16 lag og nær 50 kamper

Under NM herrer skal det spilles 48 kamper før vinneren og årets norgesmester skal kåres. Turneringen starter allerede torsdag ettermiddag. Lag Ramsfjell fra Trondheim CK har vunnet de siste to NM (2020 og 2022), og sikter på sin tredje strake norgesmestertittel. Lag Ramsfjell er også Norges representant i VM herrer som går i Canada i april. Lag Walstad fra Oppdal CK og årets lag fra junior VM, lag Mosetertoppen/Høstmælingen fra Lillehammer CK, spiller i helgen og skal utfordre lag Ramsfjell om førsteplassen. Videre stiller Hedmarken CK, Jar CK og Bygdøy CK med lag i turneringen.

Siste før VM og tøff konkurranse

Under årets NM for damer spilles det full serie før det hele avsluttes med finale og bronsefinale - Seks lag hvor alle møter alle med første kamp fredag kveld. De to beste lagene møtes i finale, nummer tre og fire møtes i bronsefinale på søndag. Lag Rørvik fra Lillehammer CK som skal spille VM damer, skal utfordre fjorårets norgesmestere lag Mesloe fra Oppdal CK. Tre av jentene på lag Mesloe sikret nylig bronse i årets VM junior i Füssen, Tyskland, og kommer til å gi alt for å holde kongepokalen i egen klubb.

For lag Rørvik blir helgens NM siste konkurranse før laget reiser til VM i Sandviken, Sverige. VM damer starter neste helg.

Lag Mesloe fra Oppdal CK ble norgesmestere og hentet kongepokalen i 2022. Kan de gjenta suksessen i år? F.v. Torild Bjørnstad, Eirin Mesloe, Nora Østgård og Ingeborg Forbregd. (Foto: Kjetil West/ Haugesund CK)