COP27: EU og Kasakhstan undertegner avtale om råvarer, batterier og hydrogen

Den europeiske union og Kasakhstan styrker sitt strategiske partnerskap ved å undertegne en avtale om råvarer, batterier og fornybart hydrogen 7. november 2022 under FNs klimakonferanse COP27 i Sharm El-Sheikh, Egypt.
Kasakhstans Statsminister Alikhan Smailov og EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen. FNs klimakonferanse COP27 i Sharm El-Sheikh, Egypt, 7. november 2022 under

"Avtalen fokuserer på utvikling av sikker og bærekraftig forsyning av råvarer og foredlede materialer, fornybare hydrogen- og batteriverdikjeder, og bidrar til det grønne og digitale skiftet", meldte EU-kommisjonens pressekontor.

Statsminister Alikhan Smailov som representerte Kasakhstan på COP27, sa at dokumentet vil fasilitere etablering av finansielt og teknologisk samarbeid mellom Kasakhstan og EUs industri.

"Landet vårt har alle nødvendige forutsetninger for å være attraktiv for europeiske bedrifter, med våre diversifiserte energikilder og potensial for transitt og transport. EU er fortsatt en av Kasakhstans største og viktigste handelspartnere. Rundt 30 prosent av landets utenrikshandel er med EU. Samtidig ser vi i dag et betydelig potensial for å utvikle investeringssamarbeid og øke gjensidig handel," sa Smailov.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen bemerket at partnerskapet vil danne et bedre grunnlag for begge økonomier.

"Partnerskapet med Kasakhstan viser Europas vilje til å samarbeide med andre land når det gjelder våre felles forpliktelser for en grønnere og mer bærekraftig fremtid i tråd med strategien Global Gateway og målene for planen REPowerEU", sa Ursula von der Leyen under signeringsseremonien .

Tidligere i september 2022 bekreftet Ursula von der Leyen og Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev at de er klare til å videreutvikle det økonomiske samarbeidet på det kritiske råstoffområdet.

Kasakhstan under COP27

Statsminister Smailov bekreftet Kasakhstans vilje til å bli et regionalt senter for utvikling av fornybar energi da han presenterte landets visjon om klimaendringene på COP27.

Den kasakhstanske regjeringen gjentok sine klare forpliktelser nå det gjelder målene i Parisavtalen.

"Landet vårt har satt et ambisiøst mål om å bli karbonnøytral innen 2060. Som en del av dette planlegger vi å vedta en strategi for lavere karbonutslipp innen utgangen av året. Dette vil være et historisk øyeblikk: for første gang i Sentral-Asia vedtar et land et så ambisiøst dokument", sa Smailov.

Omtrent 3 prosent av Kasakhstans totale energiproduksjon er grønn. Målet er å øke energiproduksjonen til 15 prosent innen 2030 med 7 gigawatt ekstra kraftproduksjon innen 2030.

Regjeringen ønsker å stimulere grønne investeringer med Astana International Financial Centre (AIFC) som fungerer som et regionalt investeringssenter for grønn finans.

Kasakhstans planer inkluderer også en femdobling av produksjonen fra fornybar energi (fra 3 til 15 prosent), dobling av mengden energi produsert fra miljøvennlige kilder (fra 20 til 38 prosent) og utvidelse av landets karbonabsorpsjonskapasitet ved å plante mer enn to milliarder trær innen 2025. Det satses også på reduksjon av andelen energiproduksjon fra kull (fra 68,9 til 40,1 prosent).

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kasakhstans Ambassade i Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Smirres hjemsted Burabay åpner vintersesongen29.12.2023 11:35:47 CET | Pressemelding

Burabay nasjonalpark startet vintersesongen med en festlig konsert på opplevelsesparken Kasakhstans Lappland 17. Desember 2023. Burabay er kjent for sin fantastiske natur som er preget av tette skoger og uberørte innsjøer, noe som tiltrekker tusenvis av turister hvert år. Vintersesongen forsterker regionens sjarm og forvandler den til et eventyrland. Det er ikke overraskende at det er her 1994 Lillehammer OL-mester Vladimir "Smirre" Smirnov er født og oppvokst.