Computas har oppnådd spesialisering i maskinlæring som Google Cloud Partner

Som et av de første selskapene i Norden har Computas oppnådd spesialisering innen maskinlæring som Google Cloud Partner, og styrker med dette sin posisjon som en av Nordens fremste ekspertmiljø på Google Cloud Platform.

Få selskap i Europa har tidligere oppnådd denne spesialiseringen.

– Spesialiseringen er et viktig signal å sende til markedet om at vår ekspertise på skyteknologi, maskinlæring og stordata er helt i front, sier administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen.

Fra tidligere har Computas spesialisering på applikasjonsutvikling på Google Cloud Platform. Google sier følgende om partnere som oppnår spesialiseringen innen maskinlæring:

– Partnere som oppnår denne spesialiseringen, har dokumentert erfaring med dataanalyse, prediksjonsanalyse, modelltrening og -evaluering, og Googles Machine Learning APIer.

Kunstig intelligens siden 1985

Computas har siden sin oppstart i 1985 jobbet med kunstig intelligens og ekspertsystemer. Eilertsen legger ikke skjul på at det er en spennende tid der selskapets kompetanse og erfaring har fått fornyet aktualitet i kombinasjon med nye innovative teknologier.

– Etterspørselen etter ekspertise på skyteknologi og utvikling av skreddersydde løsninger som tar i bruk kunstig intelligens og automatisering, er stor og økende. Nå fortsetter vi satsningen på dette, sier Eilertsen og røper at selskapet planlegger å ansette 60 teknologer i 2020.

Computas-sjefen understreker at selskapet også satser videre på andre skyplattformer, som Microsoft Azure, hvor de er Microsoft Gold Partner.