Computas blir NAVs nye IT-partner

Sammen med en sterk konstellasjon av samarbeidspartnere vant Computas anbudet om å bli blant NAVs nye IT-partnere de neste fire årene. – Sammen skal vi lage digitale velferdstjenester i verdensklasse, sier Computas-sjef.
Computas blir en av NAVs IT-partnere de neste fire årene

NAV utlyste i høst et anbud for å anskaffe partnere som skal bidra til å dekke kapasitet for produktutvikling og vedlikehold av løsninger. I januar fikk IT-konsulentselskapet Computas beskjeden om at de var en av fire parter som gikk seirende ut av anbudsprosessen.

– Vi er både stolte og ydmyke over å få ta del i NAVs digitale transformasjon. Vi vil bruke vår kompetanse og erfaring til å lage digitale velferdstjenester i verdensklasse, sier administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen.

Med seg på laget har Computas en sterk konstellasjon av samarbeidspartnere, som Eilertsen mener var avgjørende for resultatet av anbudsprosessen.

– I denne partneravtalen fronter vi en større gruppe med ekspertkompetanse. Vi har med oss Capgemini, Webstep, CGI Norge, NoA Ignite (tidligere Making Waves), Agitec, Scienta, Decisive og JProfessionals. Samarbeid blir viktig i strukturerte og moderne arbeidsformer som dette, noe vi har god erfaring med fra tidligere, og det er ekstra motiverende når vi får gleden av å fronte et så sterkt lag, forteller Computas-sjefen, og legger til:

– Vår kultur for kunnskapsdeling vil være en av suksessfaktorene i vårt samarbeid med NAV og underleverandørene.

Opptil 600 årsverk over fire år

Partneravtalen med NAV er estimert til å ha et omfang på mellom 400 og 600 årsverk, fordelt over fire år.

– Det er klart at omfanget er stort, men vi må ta høyde for at arbeidspresset kan svinge både opp og ned. Modernisering av NAV og fornyelse av IT i etaten er en dynamisk prosess. I tillegg har NAV selv interne fagmiljøer av betydelig størrelse innen kompetanseområdene avtalen dekker, sier Eilertsen og legger til:

– Sammen med våre underleverandører står vi uansett klare for å håndtere både store og små oppdrag på en trygg og effektiv måte.

Er glad for å få Computas inn i NAV-partnerskapet

IT-direktør i NAV, Jonas Slørdahl Skjærpe, meddeler at selv om etaten satser på eget fagmiljø, er de avhengig av ekstern kompetanse og kapasitet som bidrar til å løse deres samfunnsoppdrag med gode digitale tjenester. Her kommer Computas og deres samarbeidspartnere inn.

– Selv om NAV satser på rekruttering til egne fagmiljøer for å sikre eierskap til produktutviklingen vår, vil vi fortsatt være avhengig av kompetanse og kapasitet fra markedet i årene fremover, sier Skjærpe og avslutter:

– Vi er glade for å kunne jobbe tett sammen med Computas i årene fremover. De vil bli en del av de tverrfaglige teamene våre, og utveksle ideer og bygge kompetanse sammen med oss.

Computas blir en av NAVs IT-partnere de neste fire årene
Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas