Universitetet i Agder (UiA)

Collets kafé: Blir barnehagen for skolsk?

Del
Velkommen til Universitetet i Agders nye arena for forskningsformidling, tirsdag 19. oktober på Teateret i Kristiansand.
Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes  doktorgradsavhandling. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes doktorgradsavhandling. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Denne høsten starter vi opp en ny arena for formidling av fag og forskning. Hvert semester vil vi arrangere tre-fire samlinger på kveldstid i Teateret i Kvadraturen. Der vil vi formidle fakultetets forskning til et bredt publikum i en uformell atmosfære.

  • Tid: Tirsdag 19. oktober klokken 20
  • Sted: Teateret i Kristiansand
  • Pris: Gratis

Dag Øystein Nome er barnehageforsker, og vår første kafégjest. Som forsker er han opptatt av vilkår for barndom og lek. Han er også opptatt av barns naturlige, spontane nærværsformer i tidlig barndom.

Han underviser på barnehagelærerutdanningen, på masterprogrammet i pedagogikk og på masterprogrammet i barnehagekunnskap.

Hva skal du snakke om på Colletts kafé?

– Det er en del i barnehagemiljøet blant forskere som er bekymret for at barnehagen blir for lik skolen. At det blir for stort fokus på resultat, måling, kompetanse og læringsutbytte i årene i barnehagen sammenlignet med sånn som barnehagen tradisjonelt har vært tenkt i Norge.

Er forventningene til målbar læring og kompetanse etter årene i barnehagen en trussel mot den frie barndommen, eller et det et naturlig krav om kvalitet til en av samfunnets dyreste og viktigste velferdsordninger?

– Det er det spørsmålet jeg har lyst til å diskutere.

Dag Øystein mener det er en risiko forbundet med å standardisere barnehagens virksomhet i retning av skolen, og hva slags vilkår for barndom vi da skaper.

– Det snakkes om at barns utdanningsløp begynner allerede når de er ett år gamle. Det er noe med språket når vi sier sånne ting. Mange kjenner at de ikke er helt fortrolige med det. Jeg håper det kan være interessant for alle som selv har vært barn, sier han spøkefullt.

Foredraget vil altså være relevant for alle som har vært barn selv, de som har barn, de som jobber i eller er interessert i barnehagen, utdanning og i det hele tatt, oppvekst.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Introduksjon av Collets kafé

Nøkkelord

Kontakter

Førsteamanuensis Dag Øystein Nome
Tlf: 915 89 481
E-post: dag.nome@uia.no


Rådgiver Svein Heddeland
Tlf: 938 70 753
E-post: svein.heddeland@uia.no

Bilder

Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes  doktorgradsavhandling. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes doktorgradsavhandling. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Last ned bilde
Førsteamanuensis Dag Øystein Nome.
Førsteamanuensis Dag Øystein Nome.
Last ned bilde

Om Universitetet i Agder (UiA)

Universitetet i Agder (UiA)
Postboks 422
4604 Kristiansand

38 14 10 00http://www.uia.no

Følg pressemeldinger fra Universitetet i Agder (UiA)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universitetet i Agder (UiA) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Universitetet i Agder (UiA)

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye