Coca-Cola vil at CO2 fra atmosfæren skal bli til kullsyre i brusen din

Coca-Cola Europacific Partners går inn med støtte til to europeiske universiteters karbonfangstprosjekter. Investeringen skjer gjennom CCEP Ventures, som selskapet har opprettet for å investere i bærekraftig innovasjon.

CCEP Ventures (CCEPV) går inn med støtte til universitetene Universitat Rovira i Virgili (URV) i Spania og University of Twente (UT) i Nederland. Investeringen gjøres for at universitetene skal intensivere forskningsarbeidet på karbonfangst. Karbonfangst er en fremgangsmåte for å redusere klimautslipp, og er et virkemiddel i arbeidet med å håndtere klimaendringer.

Gjennom universitetenes forskningsprosjekter vil CCEPV undersøke hvordan fanget CO2 kan gjøres om til en nyttig råvare i verdikjeden. CO2 som fanges i utslippskilden eller atmosfæren kan brukes til å tilføre kullsyre i drikker, lage drivstoff og emballasje og potensielt gjøre luft om til sukker – samtidig som utslipp reduseres og CO2 gjenbrukes. Målet er å utvikle ny teknologi som kan tas i bruk i produksjonsleddet.

– Vi utfordrer oss selv til å se på CO2 på en annen måte. Som regel tenker vi på dette som et uønsket avfallsprodukt. Men hva hvis vi ikke bare kan fjerne CO2 fra atmosfæren, men samtidig bruke den til noe nyttig? Da ville det bli en verdifull ressurs, sier Craig Twyford, Head of CCEP Ventures, og fortsetter:

– Ved å gå inn med støtte til disse forskningsprosjektene får vi en spennende mulighet til å være med i første rekke på det som gjøres av forskning og innovasjon på dette området. Vi tenker at resultatene kan ha potensial til ikke bare å gi reelle resultater for vår egen virksomhet, men også til å rulles ut i andre industrier og bransjer for å redusere utslippet av klimagasser, og gjøre bruk av CO2 vi finner i atmosfæren, avslutter Craig Twyford.

– Vi er glade for å samarbeide med CCEP Ventures om å bruke ny teknologi til å spille en rolle i arbeidet med å redusere fotavtrykket til hele verdikjeden. Partnerskapet med CCEPV vil akselerere utviklingen av viktige tekniske løsninger for å fange CO2 fra luften, og bruke det til å generere nyttige råvarer, sier Dr. Fèlix Llovell og Dr. Alberto Puga fra Universitat Rovira i Virgili.

– Behovet for å gjøre noe med tilstanden til miljøet og planeten vår blir stadig tydeligere. Det er viktig at selskaper har en fremoverlent holdning til å utvikle og investere i fremtidsrettede løsninger for å håndtere klimautfordringene. Vi setter pris på CCEPV sine initiativ på dette området, og er glade for å samarbeide med dem for å realisere deres visjon, sier Prof. Dr. Ir. Gerrit Brem and Dr. Abhishek Singh ved University of Twente.

• Disse partnerskapene er del av CCEPV sitt arbeid med å finne, finansiere og legge til rette for løsninger som bidrar til at CCEP når målet om nullutslipp innen 2040, og 30 % reduksjon i utslipp av klimagasser på tvers av verdikjeden innen 2030 (sammenlignet med 2019).
  • Du finner mer informasjon om CCEPV her.