Coca-Cola tar grep: Alle norske flasker skal lages av 100 % resirkulert plast¹
(Lørenskog, 7. september) Norge er et av de første landene i verden der Coca-Cola vil gjennomføre store endringer på emballasjen: Alle flaskene skal lages av 100 % resirkulert plast¹. Vi har et ansvar for å bidra til en sirkulær økonomi, sier Barbara Tönz, Country Director for Coca-Cola Norge.

Fra første halvår i 2021 vil alle flaskene Coca-Cola produserer i Norge lages utelukkende av resirkulert plast¹. Dette betyr en årlig reduksjon i bruken av ny plast med 4 300 tonn (75 %), og i klimautslippene fra flaskeproduksjonen med 28 %. De nye flaskene skal pantes som før.
– Plast er en klimaeffektiv form for emballasje når den samles inn og brukes på nytt. Vi håper vår overgang til 100 % resirkulert plast kan bidra til målet om en norsk sirkulær økonomi for plast; et lukket kretsløp der all norsk plast til drikkevareemballasje samles inn og gjenvinnes, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola European Partners Norge.
Flasker med Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge i norske butikkhyller vil dermed være laget av 100 % resirkulert plast¹ utpå nyåret.
Norge som spydspiss
Overgangen til 100 % resirkulert plast¹ i Norge er en del av Coca-Cola sin internasjonale strategi, World Without Waste, der målet er en verden uten emballasjeavfall. Strategien legger til rette for at enkelte land kan gå foran med tiltak når forutsetningene er til stede – og det er nå tilfellet i Norge.
– I Norge har vi forutsetningene for å lede an på dette området. Vi har verdens kanskje beste system for panting, som driftes av Infinitum. Dette velutviklede pantesystemet og nordmenns sterke ønske om å bruke det, sammen med endringer som den vi nå gjennomfører, betyr at målet om en sirkulær økonomi for plast er mer oppnåelig her enn kanskje noe annet sted i verden. Som en stor aktør har vi et ansvar for å bidra til denne utviklingen, og det er det vi nå gjør, sier Barbara Tönz.
– For oss er overgangen til 100 % resirkulert plast på flaskene det eneste riktige å gjøre. Vi har jobbet lenge med bærekraftig emballasje, blant annet da vi tok i bruk PlantBottle – laget av 22,5 % plantemateriale og 25 % resirkulert plast – på våre norske flasker i 2013. Når vi går over til kun å bruke resirkulert plast her i Norge, er det viktig steg videre på denne veien, avslutter Carl Lescroart.
Ambisjoner globalt
Endringene i Norge er del av Coca-Colas internasjonale bærekraftstrategi. Målet er at selskapet globalt skal samle inn igjen hver eneste flaske som selges innen 2030, ha 100 % gjenvinnbar emballasje innen 2025, og et nivå på 50 % resirkulert materiale i plastflaskene innen 2030. Mange land ligger foran disse målene, deriblant Norge.
1. 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)
For mer informasjon, vennligst kontakt
Per Hynne, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola European Partners Norge AS
phynne@ccep.com
Mobiltelefon: 95 13 63 22
Frida Keane, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola AS
keane@coca-cola.com
Mobiltelefon: +46 72 1470240
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 951 36 322phynne@cokecce.comBilder
Dokumenter
Om Coca-Cola European Partners Norge

Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Company Norge og Coca-Cola European Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Company Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola European Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola uten sukker, Coca-Cola light®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge, TAB X-tra®, Glaceau Smartwater®, bonaqua®, Adez®, fuzetea®, Honest®, Powerade®, Minute Maid®, Kuli®, CHAQWA®. Coca-Cola European Partners Norge har i overkant av 600 ansatte i Norge, og Coca-Cola Company Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg saker fra Coca-Cola European Partners Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola European Partners Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Coca-Cola European Partners Norge
Når en ikonisk merkevare skal beskrives med musikk og dans25.2.2021 09:42:25 CET | Pressemelding
Personer over hele verden, og gjennom mange generasjoner, deler opplevelsen av å drikke en kald Coca-Cola. En undersøkelse viser imidlertid at svært få greier å beskrive denne opplevelsen med ord. I en ny kampanje tolkes dermed smaken av Coca-Cola gjennom musikk og dans, til et lydspor av Tyler, the Creator. Her i landet er Birgit Skarstein valgt ut til å invitere nordmenn med på kampanjedansen.
Plasser ditt fremtidsløfte på en Coca-Cola boks13.1.2021 13:16:50 CET | Pressemelding
Det nye året er i gang. Blant alle som ønsker det skal markere starten på en mer normal hverdag finner vi Coca-Cola. For å markere dette inviterer selskapet nordmenn til å plassere fremtidsløfter på sine egne Coca-Cola bokser.
Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene: Netto nullutslipp innen 20409.12.2020 10:05:18 CET | Pressemelding
(Lørenskog, 9. desember) Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene, og sier nå at selskapet vil redusere klimagassutslipp fra alle utslippskategorier i hele verdikjeden med 30 % innen 2030, sammenlignet med 2019. Målet for virksomheten er netto nullutslipp innen 2040, i tråd med 1,5-gradersmålet og Paris-avtalen.¹
Koronapause for juletraileren12.11.2020 13:39:43 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær tradisjon at den berømte «Holidays are coming»-traileren reiser landet rundt i førjulstiden. I år sørger koronapandemien for at den blir stående i garasjen. Coca-Cola markerer i stedet 100-årsjubileet for selskapets julekampanjer på andre måter.
Coca-Cola fortsetter å lansere sukkerfrie varianter18.9.2020 15:34:42 CEST | Pressemelding
(Lørenskog, 18. september) Coca-Cola lanserer denne uken to nye, sukkerfrie smaker. Fanta kommer i en variant med smak av bær, Fanta Wildberry, mens alle Urge-fans kan glede seg over nyheten Urge Smooth Mango.
Coca-Cola er tilbake på norske skjermer3.8.2020 09:22:46 CEST | Pressemelding
Coca-Cola avbrøt alle sine markedsaktiviteter, også i Norge, da samfunn over hele verden gikk i lockdown som følge av pandemien. I tillegg har selskapet en pågående pause fra flere sosiale medier. Nå er de imidlertid tilbake med en kampanje der George the Poet leverer en kraftfull kommentar til dagens situasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom