Coca-Cola frikjent i MFU
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) har behandlet en klage på Coca-Colas juletrailer i 2017. Klageren mente at opplegget og markedsføringen av Coca-Colas juletrailer måtte anses å være markedsføring særskilt rettet til barn. MFU har vurdert de ulike elementene i kampanjen og har konkludert med at klager ikke får medhold.
Det betyr at Coca-Colas juletrailer i 2017 ikke er markedsføring særlig rettet til barn under 13 år og dermed ikke i strid med MFUs retningslinjer.
Vedtaket er enstemmig.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asDokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet vedtak som feller Strømmen storsenter og Norsk underholdningsspill AS14.5.2024 14:11:46 CEST | Pressemelding
Saken gjelder utplassering av et lekekonsept med godteri som tilfeldig gevinst.
MFU har fattet fem vedtak som alle feller leketøyskjeden Lekia13.5.2024 08:48:58 CEST | Pressemelding
Sakene gjelder dels markedsføringskampanjer på sosiale medier, og dels oppstilling av søtsaker i leketøysforretningene
MFU har fattet to vedtak som begge feller leketøyskjeden Ringo6.5.2024 14:51:32 CEST | Pressemelding
Den ene saken gjelder en markedsføringskampanje på Instagram, og den andre saken gjelder oppstilling av søtsaker i leketøysforretningen.
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom