MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Lenke til begge vedtakene følger nedenfor under fanen «Lenker».
Utvalget la vekt på den aktuelle bruken av TikTok som kanal, og produktenes popularitet hos barn og ungdom. Selv om et produkt henvender seg til mange aldersgrupper må annonsøren vurdere produktets popularitet blant barn og ungdom på det tidspunktet markedsføringstiltaket finner sted.
Norgesgruppen har parallelt med klagebehandlingen tatt aktive grep for å unngå nye feil knyttet til markedsføringstiltak som omfatter sosiale medier. Det er hyggelig å se at annonsørene tar MFUs retningslinjer og vedtak på alvor.
Kontakter
Carsten GunnarstorpSekretariatslederMFU - Matvarebransjens faglige utvalg
Tel:+47 411 04 055carsten.gunnarstorp@mfu.asLenker
Om MFU
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å begrense markedsføringen av usunn mat og drikke overfor barn og ungdom. Ordningen er etablert og drives av Virke, ANFO og NHO mat og drikke. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
Leos Lekeland ble i 2023 felt for Halloween kampanjen i 202213.3.2024 10:28:46 CET | Pressemelding
Leos Lekeland har i flere år gitt uttrykk for at de skal slutte med disse kampanjene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom