Coca-Cola European Partners NorgeCoca-Cola European Partners Norge

Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene: Netto nullutslipp innen 2040

Del

(Lørenskog, 9. desember) Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene, og sier nå at selskapet vil redusere klimagassutslipp fra alle utslippskategorier i hele verdikjeden med 30 % innen 2030, sammenlignet med 2019. Målet for virksomheten er netto nullutslipp innen 2040, i tråd med 1,5-gradersmålet og Paris-avtalen.¹

Den nye planen innebærer at Coca-Cola European Partners (CCEP) vil redusere klimagassutslipp i alle fem områdene av verdikjeden: Ingredienser, emballasje, produksjon, transport og kjøling. Selskapet vil fokusere spesielt på å redusere utslipp i kategorien som kalles «scope 3» (indirekte utslipp knyttet til kjøp av andre varer og tjenester), som normalt ses som den største utfordringen for utslippsreduksjoner.

Bærekraftig emballasje

CCEP sin nye handlingsplan støttes med en treårig investering på 250 millioner euro, som skal benyttes målrettet i innsatsen med å kutte utslippene fra virksomheten – blant annet på arbeidet med å redusere klimautslipp fra kjøleskap, transport og introdusere bærekraftig emballasje.

– Tidligere i høst kunne vi fortelle nyheten om at vi bare kommer til å bruke 100 % resirkulert plast² på alle våre norskproduserte plastflasker fra mars 2021 – et eksempel på hvordan vi jobber med dette området her i Norge. Denne overgangen vil være et viktig bidrag i arbeidet med å redusere utslippene fra vår verdikjede, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola European Partners Norge.

Fokus på reell reduksjon av egne utslipp

Som del av den nye handlingsplanen skal CCEP investere i prosjekter som vil fjerne karbon i atmosfæren, og i verifiserte programmer for karbonkompensasjon. Fokuset vil imidlertid være å selv redusere utslipp så langt som mulig, og kun bruke karbonkompensasjon der det er nødvendig, og ikke lenger er mulig å redusere mer i egne utslipp.

Faktaboks

  • CCEP lanserer nytt mål om å redusere klimagassutslipp med 30 % innen 2030 (sammenlignet med 2019), og lanserer ambisjonen om null netto klimautslipp fra selskapets verdikjede innen 2040 – begge deler i tråd med 1,5-gradersmålet og Paris-avtalen.
  • CCEP setter som mål at alle strategiske leverandører³ skal sette sine egne forskningsbaserte mål for å kutte utslipp, og ta i bruk elektrisitet som er 100 % fornybar.
  • CCEP forplikter seg til å investere 250 millioner euro over tre år i arbeidet med å dekarbonisere virksomheten.
  • CCEP sitt nye mål om reduksjon i klimagassutstlipp innen 2030 har blitt bekreftet av Science-Based Targets initiative (SBTi) til å være i tråd med hvordan Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) anbefaler man går frem for å nå 1,5-gradersmålet.
  • Selskapet inkluderer mål for klimagassutslipp i sin langsiktige insentivplan.

For mer informasjon

Besøk denne siden, eller kontakt:

  • Per Hynne, kommunikasjonsdirektør
  • E-post: phynne@ccep.com 
  • Mobil: 95 13 63 22

¹ Dette inkluderer en forpliktelse om å redusere klimagassutslipp fra utslippskategoriene Scope 1 og 2 med 47 % og fra utslippskategorien Scope 3 med 29 % innen 2030 (sammenlignet med 2019-nivå).

² 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)

³ Strategiske leverandører inkluderer våre leverandører av ingredienser, emballasje, kjøleskap og tredjeparts transportleverandører.

Presserom med bilder og relaterte dokumenter: https://www.ntbinfo.no/presserom/coca-cola 

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Coca-Cola European Partners Norge

Coca-Cola European Partners Norge
Coca-Cola European Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog

+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no

Om Coca-Cola Company Norge og Coca-Cola European Partners Norge

The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Company Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola European Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola uten sukker, Coca-Cola light®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge, TAB X-tra®, Glaceau Smartwater®, bonaqua®, Adez®, fuzetea®, Honest®, Powerade®, Minute Maid®, Kuli®, CHAQWA®. Coca-Cola European Partners Norge har i overkant av 600 ansatte i Norge, og Coca-Cola Company Norge har rundt 10 ansatte.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon.

Følg saker fra Coca-Cola European Partners Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola European Partners Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Coca-Cola European Partners Norge

Når en ikonisk merkevare skal beskrives med musikk og dans25.2.2021 09:42:25 CET | Pressemelding

Personer over hele verden, og gjennom mange generasjoner, deler opplevelsen av å drikke en kald Coca-Cola. En undersøkelse viser imidlertid at svært få greier å beskrive denne opplevelsen med ord. I en ny kampanje tolkes dermed smaken av Coca-Cola gjennom musikk og dans, til et lydspor av Tyler, the Creator. Her i landet er Birgit Skarstein valgt ut til å invitere nordmenn med på kampanjedansen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom