Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene: Netto nullutslipp innen 2040
Den nye planen innebærer at Coca-Cola European Partners (CCEP) vil redusere klimagassutslipp i alle fem områdene av verdikjeden: Ingredienser, emballasje, produksjon, transport og kjøling. Selskapet vil fokusere spesielt på å redusere utslipp i kategorien som kalles «scope 3» (indirekte utslipp knyttet til kjøp av andre varer og tjenester), som normalt ses som den største utfordringen for utslippsreduksjoner.
Bærekraftig emballasje
CCEP sin nye handlingsplan støttes med en treårig investering på 250 millioner euro, som skal benyttes målrettet i innsatsen med å kutte utslippene fra virksomheten – blant annet på arbeidet med å redusere klimautslipp fra kjøleskap, transport og introdusere bærekraftig emballasje.
– Tidligere i høst kunne vi fortelle nyheten om at vi bare kommer til å bruke 100 % resirkulert plast² på alle våre norskproduserte plastflasker fra mars 2021 – et eksempel på hvordan vi jobber med dette området her i Norge. Denne overgangen vil være et viktig bidrag i arbeidet med å redusere utslippene fra vår verdikjede, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola European Partners Norge.
Fokus på reell reduksjon av egne utslipp
Som del av den nye handlingsplanen skal CCEP investere i prosjekter som vil fjerne karbon i atmosfæren, og i verifiserte programmer for karbonkompensasjon. Fokuset vil imidlertid være å selv redusere utslipp så langt som mulig, og kun bruke karbonkompensasjon der det er nødvendig, og ikke lenger er mulig å redusere mer i egne utslipp.
Faktaboks
- CCEP lanserer nytt mål om å redusere klimagassutslipp med 30 % innen 2030 (sammenlignet med 2019), og lanserer ambisjonen om null netto klimautslipp fra selskapets verdikjede innen 2040 – begge deler i tråd med 1,5-gradersmålet og Paris-avtalen.
- CCEP setter som mål at alle strategiske leverandører³ skal sette sine egne forskningsbaserte mål for å kutte utslipp, og ta i bruk elektrisitet som er 100 % fornybar.
- CCEP forplikter seg til å investere 250 millioner euro over tre år i arbeidet med å dekarbonisere virksomheten.
- CCEP sitt nye mål om reduksjon i klimagassutstlipp innen 2030 har blitt bekreftet av Science-Based Targets initiative (SBTi) til å være i tråd med hvordan Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) anbefaler man går frem for å nå 1,5-gradersmålet.
- Selskapet inkluderer mål for klimagassutslipp i sin langsiktige insentivplan.
For mer informasjon
Besøk denne siden, eller kontakt:
- Per Hynne, kommunikasjonsdirektør
- E-post: phynne@ccep.com
- Mobil: 95 13 63 22
¹ Dette inkluderer en forpliktelse om å redusere klimagassutslipp fra utslippskategoriene Scope 1 og 2 med 47 % og fra utslippskategorien Scope 3 med 29 % innen 2030 (sammenlignet med 2019-nivå).
² 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)
³ Strategiske leverandører inkluderer våre leverandører av ingredienser, emballasje, kjøleskap og tredjeparts transportleverandører.
Presserom med bilder og relaterte dokumenter: https://www.ntbinfo.no/presserom/coca-cola
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 951 36 322phynne@cokecce.comLenker
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Juletraileren skal Norge rundt – her stopper den14.11.2024 09:54:20 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær førjulstradisjon at den ikoniske juletraileren besøker tettsteder og byer landet rundt. Om ikke lenge starter årets rundtur, her finner du stoppestedene.
Emma Steinbakken skal holde sin første julekonsert – på hemmelig sted11.11.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
Emma Steinbakken forteller nå om et eksklusivt samarbeid med det verdenskjente musikkonseptet Coke Studio her i Norge. Resultatet blir hennes første julekonsert noensinne. Sted er foreløpig hemmelig
Ny kampanje fra Coca-Cola – tar utgangspunkt i norsk fredagsfavoritt2.10.2024 13:49:54 CEST | Pressemelding
Få elsker sin taco så høyt som oss nordmenn. Dette har Coca-Cola merket seg. Selskapet lanserer nå en ny kampanje – spesielt utviklet for Norge og Norden – der fredagstacoen står i fokus. «Where there are tacos, there’s Coca-Cola», sier selskapet selv.
Ny sjef for Coca-Cola Europacific Partners i Norge4.9.2024 10:26:26 CEST | Pressemelding
Per Olav Loftskjær er ny administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) i Norge. Per Olav overtar etter belgiske Carl Lescroart, som tar over lederrollen for CCEP i Belgia.
Femti år med tekst under korken23.7.2024 08:51:41 CEST | Pressemelding
Visste du at de små tekstene under korkene på glassflaskene til Coca-Cola kalles «gorker»? Nå fyller de femti år, og selskapet inviterer nordmenn til å foreslå nye tekster til undersiden av korkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom