Coca-Cola European Partners forsterker klimaambisjonene: Netto nullutslipp innen 2040
Den nye planen innebærer at Coca-Cola European Partners (CCEP) vil redusere klimagassutslipp i alle fem områdene av verdikjeden: Ingredienser, emballasje, produksjon, transport og kjøling. Selskapet vil fokusere spesielt på å redusere utslipp i kategorien som kalles «scope 3» (indirekte utslipp knyttet til kjøp av andre varer og tjenester), som normalt ses som den største utfordringen for utslippsreduksjoner.
Bærekraftig emballasje
CCEP sin nye handlingsplan støttes med en treårig investering på 250 millioner euro, som skal benyttes målrettet i innsatsen med å kutte utslippene fra virksomheten – blant annet på arbeidet med å redusere klimautslipp fra kjøleskap, transport og introdusere bærekraftig emballasje.
– Tidligere i høst kunne vi fortelle nyheten om at vi bare kommer til å bruke 100 % resirkulert plast² på alle våre norskproduserte plastflasker fra mars 2021 – et eksempel på hvordan vi jobber med dette området her i Norge. Denne overgangen vil være et viktig bidrag i arbeidet med å redusere utslippene fra vår verdikjede, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola European Partners Norge.
Fokus på reell reduksjon av egne utslipp
Som del av den nye handlingsplanen skal CCEP investere i prosjekter som vil fjerne karbon i atmosfæren, og i verifiserte programmer for karbonkompensasjon. Fokuset vil imidlertid være å selv redusere utslipp så langt som mulig, og kun bruke karbonkompensasjon der det er nødvendig, og ikke lenger er mulig å redusere mer i egne utslipp.
Faktaboks
- CCEP lanserer nytt mål om å redusere klimagassutslipp med 30 % innen 2030 (sammenlignet med 2019), og lanserer ambisjonen om null netto klimautslipp fra selskapets verdikjede innen 2040 – begge deler i tråd med 1,5-gradersmålet og Paris-avtalen.
- CCEP setter som mål at alle strategiske leverandører³ skal sette sine egne forskningsbaserte mål for å kutte utslipp, og ta i bruk elektrisitet som er 100 % fornybar.
- CCEP forplikter seg til å investere 250 millioner euro over tre år i arbeidet med å dekarbonisere virksomheten.
- CCEP sitt nye mål om reduksjon i klimagassutstlipp innen 2030 har blitt bekreftet av Science-Based Targets initiative (SBTi) til å være i tråd med hvordan Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) anbefaler man går frem for å nå 1,5-gradersmålet.
- Selskapet inkluderer mål for klimagassutslipp i sin langsiktige insentivplan.
For mer informasjon
Besøk denne siden, eller kontakt:
- Per Hynne, kommunikasjonsdirektør
- E-post: phynne@ccep.com
- Mobil: 95 13 63 22
¹ Dette inkluderer en forpliktelse om å redusere klimagassutslipp fra utslippskategoriene Scope 1 og 2 med 47 % og fra utslippskategorien Scope 3 med 29 % innen 2030 (sammenlignet med 2019-nivå).
² 100 % resirkulert plast i hele plastporteføljen (bortsett fra etikett og kork)
³ Strategiske leverandører inkluderer våre leverandører av ingredienser, emballasje, kjøleskap og tredjeparts transportleverandører.
Presserom med bilder og relaterte dokumenter: https://www.ntbinfo.no/presserom/coca-cola
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektør
Tel:+47 951 36 322phynne@cokecce.comLenker
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom