Coca-Cola ber folk pante flaskene sine
Coca-Cola sitt norskproduserte flaskevann, ”Telemark by Bonaqua”, vil heretter produseres på flasker som kun består av resirkulert plast. Samtidig byttes logoen på flaskene i en periode ut med en oppfordring til å pante dem.
– Vi ønsker at hver eneste av våre flasker skal pantes, slik at de kan gjenvinnes. Når vi nå tar i bruk 100 % resirkulert plast på alle vannflaskene vi lager i Norge, velger vi derfor å bruke logoplassen på flaskeetikettene til å minne om hvor viktig det er at man alltid panter alt, sier Barbara Tönz, Country Director for Coca-Cola Norge.
Sirkulær økonomi for plast i Norge
Vannflasker av 100 % resirkulert plast, og panteoppfordring i stedet for logo, er et steg på veien mot Coca-Cola sitt mål om at hver eneste plastflaske selskapet selger skal samles inn og brukes igjen.
– Når man står med en flaske i hånden er det lett å glemme hvorfor det er så viktig at den ender opp i pantemaskinen, og ikke i søppelbøtta. Plast er ikke søppel, men verdifullt materiale som kan brukes på nytt mange ganger. Vi vil minne folk om dette. De kan være stolte over hver eneste flaske de putter i panteautomaten, da legger de til rette for at den samme plasten kan gjenbrukes i nye flasker. Jo flere flasker vi samler inn, jo nærmere er vi en sirkulær økonomi for plastflasker i Norge, sier Stein Rømmerud, administrerende direktør for Coca-Cola European Partners Norge.
Siden 2013 har Coca-Cola hatt 25 % resirkulert plast i alle sine norskproduserte flasker på tvers av alle merkevarene. Selskapets mål er 100 % resirkulert plast i alle sine flasker, 50 % allerede innen 2023.
Alle flasker blir 100 % resirkulert plast i Sverige
Samtidig som Coca-Cola i Norge tar i bruk 100 % resirkulert plast på alt norskprodusert flaskevann, innfører Coca-Cola i Sverige – som første land i verden – 100 % resirkulert plast på hver eneste av de 205 millioner flaskene selskapet produserer hvert år i nabolandet; blant annet på merkevarene Coca-Cola, Fanta og Sprite. Etikettene på disse merkevarene endres også her for en periode radikalt fra sitt vanlige design: Logoen erstattes med en tydelig panteoppfordring, for å bevisstgjøre på hvordan enhver flaske som pantes er et bidrag til en sirkulær økonomi for resirkulert plast.
Kontakter
Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef, Coca-Cola European Partners Norge AS
mtalberg@ccep.com
mob: 99 69 69 82
Frida Keane, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola AS
keane@coca-cola.com
mob: +46 72 14 70 240
Bilder
Dokumenter
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola European Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola uten sukker®, Coca-Cola light®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, TAB X-tra®, Glaceau Smartwater®, bonaqua®, Adez®, fuzetea®, Honest®, Powerade®, Minute Maid®, Kuli®, CHAQWA®. Coca-Cola European Partners Norge har rundt 600 ansatte i Norge, og Coca-Cola Company Norge har i overkant av 10 ansatte. Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom