Coca-Cola ber folk pante flaskene sine

Coca-Cola sitt norskproduserte flaskevann, ”Telemark by Bonaqua”, vil heretter produseres på flasker som kun består av resirkulert plast. Samtidig byttes logoen på flaskene i en periode ut med en oppfordring til å pante dem.
– Vi ønsker at hver eneste av våre flasker skal pantes, slik at de kan gjenvinnes. Når vi nå tar i bruk 100 % resirkulert plast på alle vannflaskene vi lager i Norge, velger vi derfor å bruke logoplassen på flaskeetikettene til å minne om hvor viktig det er at man alltid panter alt, sier Barbara Tönz, Country Director for Coca-Cola Norge.
Sirkulær økonomi for plast i Norge
Vannflasker av 100 % resirkulert plast, og panteoppfordring i stedet for logo, er et steg på veien mot Coca-Cola sitt mål om at hver eneste plastflaske selskapet selger skal samles inn og brukes igjen.
– Når man står med en flaske i hånden er det lett å glemme hvorfor det er så viktig at den ender opp i pantemaskinen, og ikke i søppelbøtta. Plast er ikke søppel, men verdifullt materiale som kan brukes på nytt mange ganger. Vi vil minne folk om dette. De kan være stolte over hver eneste flaske de putter i panteautomaten, da legger de til rette for at den samme plasten kan gjenbrukes i nye flasker. Jo flere flasker vi samler inn, jo nærmere er vi en sirkulær økonomi for plastflasker i Norge, sier Stein Rømmerud, administrerende direktør for Coca-Cola European Partners Norge.
Siden 2013 har Coca-Cola hatt 25 % resirkulert plast i alle sine norskproduserte flasker på tvers av alle merkevarene. Selskapets mål er 100 % resirkulert plast i alle sine flasker, 50 % allerede innen 2023.
Alle flasker blir 100 % resirkulert plast i Sverige
Samtidig som Coca-Cola i Norge tar i bruk 100 % resirkulert plast på alt norskprodusert flaskevann, innfører Coca-Cola i Sverige – som første land i verden – 100 % resirkulert plast på hver eneste av de 205 millioner flaskene selskapet produserer hvert år i nabolandet; blant annet på merkevarene Coca-Cola, Fanta og Sprite. Etikettene på disse merkevarene endres også her for en periode radikalt fra sitt vanlige design: Logoen erstattes med en tydelig panteoppfordring, for å bevisstgjøre på hvordan enhver flaske som pantes er et bidrag til en sirkulær økonomi for resirkulert plast.
Kontakter
Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef, Coca-Cola European Partners Norge AS
mtalberg@ccep.com
mob: 99 69 69 82
Frida Keane, kommunikasjonsdirektør, Coca-Cola AS
keane@coca-cola.com
mob: +46 72 14 70 240
Bilder






Dokumenter
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola European Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola uten sukker®, Coca-Cola light®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, TAB X-tra®, Glaceau Smartwater®, bonaqua®, Adez®, fuzetea®, Honest®, Powerade®, Minute Maid®, Kuli®, CHAQWA®. Coca-Cola European Partners Norge har rundt 600 ansatte i Norge, og Coca-Cola Company Norge har i overkant av 10 ansatte. Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Valgt ut av internasjonal sportsdrikk: Skiskytter Ingrid Landmark Tandrevold blir Powerade-ambassadør for Milano Cortina 20269.10.2025 09:33:02 CEST | Pressemelding
Skiskytter Ingrid Landmark Tandrevold blir Powerade-ambassadør. Gjennom samarbeidet vil publikum få innblikk i hennes oppkjøring mot de olympiske og paralympiske vinterleker i Milano Cortina 2026. «Håper at innblikk i min hverdag kan inspirere andre til å pushe sine egne grenser», sier Tandrevold.
Treningsklassikeren i ny variant: Nå kommer Powerade med kirsebærsmak15.9.2025 12:21:57 CEST | Pressemelding
Powerade er en klassiker for treningsglade nordmenn. Nå kommer den i en ny variant her i Norge: Powerade Cherry.
Nå er disse tilbake – med navnet ditt i stedet for den kjente logoen14.4.2025 08:48:02 CEST | Pressemelding
Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Og du er ikke alene: 250 norske navn overtar logoplassen på flasker og bokser når Coca-Cola igjen oppfordrer til å «Share a Coke».
Coca-Cola etterlyser norske ideer18.3.2025 09:46:47 CET | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners søker samarbeid med selskaper og forskningsmiljøer som bidrar til økt bærekraft for både Coca-Cola selv, og bransjen for øvrig. Nå ser de også etter norske partnere.
Ny kampanje: Coca-Cola lyser opp det norske vintermørket17.2.2025 09:52:17 CET | Pressemelding
Coca-Cola hyller nordmenns holdning til det norske vintermørket i sin nye kampanje. «Der andre ser mørke, ser nordmenn muligheter», sier selskapet selv. Kampanjen fokuserer på fellesskap, og innebærer blant annet en musikalsk vinteropplevelse, utendørs lystunnel og selvlysende Coca-Cola-bokser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom