Christel Alsos slipper musikk og legger ut på vinterturné

Det kan være nådeløst å stå på en scene, uten noe som helst slags filter mellom seg selv og publikum. Men det er nettopp der Christel Alsos føler at potensialet for å oppnå noe helt ekstraordinært ligger. "Jeg ønsker at de som er på konsert skal komme i kontakt med følelser de kanskje ikke vanligvis lar seg selv kjenne så mye på. At jeg kan berike en liten stund av livene deres".
Christel Alsos (c) André Løyning

Når Christel Alsos legger ut på vinterturné fredag 7. februar er det for å stoppe opp litt, og finne tilbake til kjernen av det hun driver med, kjernen i musikken. "De siste årene har jeg turnert heftig med ulike store bandkonstellasjoner. Et drømmescenario. Men nå er tiden inne for å la låtene få større plass i seg selv, med en enkel besetning og en annen sårbarhet" forteller hun. "Det føles både skikkelig skummelt, og veldig riktig. Det handler for meg om å stole på at en opplevelse kan føles større og sterkere ved å gjøre den mindre og mer sårbar".

Oppsettet hun reiser rundt med nå lar henne gjøre nettopp dette, komme helt inn til beinet på låtene og pusten i stemmen. "Nærheten til historiene bak, og stemningen i, sangene kommer enda tydeligere fram, og med det tror jeg at publikum og jeg kommer enda nærmere hverandre."

I denne forbindelse har Christel funnet fram låtene "Where The Light Is" og "Molly Part II" som aldri kom med i hovedutgivelsene sine, henholdsvis "Closing the Distance" i 2007 og "At That Time of the Night" i 2016. Utelatt, men de har alltid vært som "darlingene" i uttrykket "kill your darlings" i prosessen rundt å sette sammen et album. "Where the Light Is" fikk riktignok ligge som et gjemt spor helt på slutten av den fysiske versjonen av albumet, men ingen av dem ble utgitt digitalt. Før nå, for nå har anledningen altså budt seg slik at de blir tilgjengelige, som en morsom kuriositet for de spesielt interesserte.

"Molly Part II er en historie om moren til Nick drake, Mary (Molly) Drake. Den handler om å være nær pårørende for de som sliter i livet og det ubarmhjertige i å ikke kunne redde de som ikke vil reddes." forteller Christel "Den ble brukt i en annen versjon på albumet, "Molly" som var riktig i den sammenhengen, men i denne versjonen kommer historien frem på en annen måte."

"Where the light is er en sang om det umistelige håpet, midt i natten, midt i håpløsheten. Om å stå stødig i seg selv, til tross for alt det flyktige rundt en. Jeg sto midt i en merkelig fase i livet mitt, hvor jeg hadde den ungdommelige selvsikkerheten. Jeg var så ung, men følte meg samtidig voksen og erfaren. Og midt i den krysningen var jeg veldig skjør. Jeg husker veldig godt innspillingen, som var et onetake kl. 01:30 i et mørkt studio med masse stearinlys og dette pumpeorgelet, som minte meg om mormor. Det var veldig viktig for meg å ikke pusse på alt det uperfekte i opptaket, men beholde skakk tråing og skakk vokal. På den måten føles låten nå som en liten tidskapsel som fanget akkurat det øyeblikket, en natt i 2006." utdyper Christel, og fortsetter "Nå er jeg på et sted hvor jeg begynner å bli eldre, men er fremdeles mellom å være ung og være gammel og er nok litt skjør i det også. Jeg synes låten er litt fin å ta frem nå, for å minne meg selv på hva som bor i min egen musikalske kjerne og ta det med meg på veien videre."

Låtene er tilgjengelig fra fredag 7. februar. Samme dato legger Christel Alsos ut på vinterturnéen hvor hver by og hvert publikum er forskjellig, men noe er alltid likt. For på beste rockestjerne-vis sender Christel en kravliste. Og det dreier seg ikke bare om kvaliteten på høyttalere og annet teknisk, for på bakrommet må hun ha Twist og saltstenger. "Det er kanskje ikke så rock n roll. Men farmor pleide alltid ha et eller annet stående fremme når vi kom på besøk, og Twist og saltstenger var mine favoritter. Så da blir enhver backstage litt hyggeligere og mer hjemkoselig."

Fullstendig turnéoversikt

07.02 Fosnavåg, Fosnavåg Konserthus