Avinor

Bytter ut dieselbussene med elbusser: Sparer 140 000 liter diesel årlig

Del
Avinor Oslo lufthavn og Onepark har gått sammen om å erstatte dieselbussene som frakter passasjerer til og fra parkeringsplassene, med elektriske busser. Første bussen har nå ankommet.
Egil Skarpsno og Siv Bente Flønes hadde kjørt elbil fra Alvdal og nå tok de elbussen til terminalen. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Egil Skarpsno og Siv Bente Flønes hadde kjørt elbil fra Alvdal og nå tok de elbussen til terminalen. Foto: Katrine Lunke/Apeland

– Det er et mål at Oslo lufthavn skal være fossilfri innen 2030. Da må alle steiner snus og vi er derfor godt i gang med å elektrifisere kjøretøyene våre, eller få dem over på biodrivstoff, forteller Bent Arne Skatvedt, direktør eiendom og kommersiell på Oslo lufthavn. 

For både Avinor og Onepark er det viktig å erstatte fossilbiler og busser med elektrisk eller biodrivstoff. Med nye elektriske busser til og fra parkeringsplassene spares utslipp tilsvarende 600 store personbiler (SUV). 

– Vi synes det er svært positivt at Avinor som en stor offentlig aktør, stiller høye miljøkrav. Det gjør at vi må utvikle oss, samtidig som det bidrar til å sette høyere miljøstandard for hele bransjen, sier Mona Elisabeth Gladhus, bærekraftsansvarlig og markedssjef i Onepark.

– Å gå fra diesel til elektriske busser er en stor milepæl for oss i Onepark. Nå blir det ikke lenger eksos fra våre shuttlebusser på Oslo lufthavn og det reduserer vårt totale CO2-avtrykk. Det tror vi også de reisende vil sette pris på. Vi er stolte av å endelig ha første elektriske buss på plass på Oslo lufthavn, sier Eirik Loftesnes, regionsjef i Onepark. 

Sparer tusenvis av liter diesel

Parkering er viktig for mange passasjerer, ikke alle har mulighet til å reise kollektivt til flyplassen fra der de bor. Samtidig ønsker Avinor å tilrettelegge så godt som mulig for bærekraftig transport.

–  Det innebærer også å kunne lade elbilen, eller som nå å kunne ta elektrisk buss fra parkeringsplassen og inn til terminalen, forteller Jørn Roald Wille, som er forretningsutvikler på Avinor Oslo lufthavn, og tilføyer:

– Det å kunne spare over 300 tonn CO2 årlig ved å gå bort fra diesel og over på elbuss er ett av mange viktige bidrag for å nå målet om å levere en bærekraftig flyplassdrift.

Fakta om nye el-busser på Oslo lufthavn:

  • På Oslo lufthavn er det fire dieselbusser som har fraktet passasjerer mellom parkeringsplasser og terminalen. Disse erstattes nå med elbusser.
  • Hver buss kjører 24/7 året rundt og ved å erstatte dieselbussene sparer man rundt 140 000 liter diesel hvert år, eller over 300 tonn CO2 i utslipp.
  • Buss nummer én har ankommet Oslo lufthavn, nummer to kommer i oktober og alle fire skal etter planen være elektriske innen utgangen av 2022.
  • Oslo lufthavn har som mål å ha fossilfri lufthavndrift innen 2030. Da er elektrifisering av kjøretøy, eller overgang til biodrivstoff, viktig. 

Fakta om Onepark:

  • Onepark har ansvar for driften av Nordens største parkeringsanlegg på Oslo lufthavn med plass til 23 000 biler. Fra oktober vil selskapet også drifte parkeringen ved de regionale lufthavnene i Norge. 
  • Onepark er en ledende aktør i det norske parkeringsmarkedet. Selskapet drifter 250 parkeringsanlegg over hele landet, både ved små og store kjøpesentre, sentrumsnære parkeringshus og parkeringsplasser, og ved skianlegg. De tilbyr også smarte løsninger for private hytteveier.
  • Selskapet eies av Indigo Management som er heleid av familien Bentsen, og er et finansielt solid konsern med lange tradisjoner innen parkeringsdrift i Norge og Norden. 

Bilder

Egil Skarpsno og Siv Bente Flønes hadde kjørt elbil fra Alvdal og nå tok de elbussen til terminalen. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Egil Skarpsno og Siv Bente Flønes hadde kjørt elbil fra Alvdal og nå tok de elbussen til terminalen. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Last ned bilde
Nye elektriske busser frakter passasjerer mellom parkeringsplassene og terminalen på Oslo lufthavn. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Nye elektriske busser frakter passasjerer mellom parkeringsplassene og terminalen på Oslo lufthavn. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Last ned bilde
Nye elektriske busser frakter passasjerer mellom parkeringsplassene og terminalen på Oslo lufthavn. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Nye elektriske busser frakter passasjerer mellom parkeringsplassene og terminalen på Oslo lufthavn. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Last ned bilde
Fra venstre: Harry Steen, bussjåfør, Jørn Roald Wille, forretningsutvikler i Avinor, Mona Elisabeth Gladhus, markedssjef i OnePark og Eirik Loftesnes, regionsjef i OnePark. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Fra venstre: Harry Steen, bussjåfør, Jørn Roald Wille, forretningsutvikler i Avinor, Mona Elisabeth Gladhus, markedssjef i OnePark og Eirik Loftesnes, regionsjef i OnePark. Foto: Katrine Lunke/Apeland
Last ned bilde

Om Avinor

Avinor
Avinor
Drammensveien 144
0277 Oslo

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Signerer intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutslippsfly i Norge10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

Oslo 10. desember 2024 — Nøkkelaktører innen luftfart har i dag signert en intensjonsavtale om å delta i en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart i Norge. Avtalen — som involverer Luftfartstilsynet, Avinor AS, BETA Technologies og Bristow Norway AS (et datterselskap av Bristow Group Inc.) — markerer partenes felles forpliktelse til å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly, og er et betydelig skritt mot å bringe denne fremtiden til Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye