Bygger Nord-Europas største spiselige tak på Økern

Bonden har for alvor kommet til byen på det 8 000 m2 store taket på nye Økern Portal i Oslo. Felleskjøpet har levert alt som skal spire og gro på taket, og løfter dermed urbant landbruk og grønne tak til et nytt nivå i Norge.

Pionerprosjektet på Økern Portal i Oslo – som leveres av U.Reist fra Felleskjøpet – er selskapets største leveranse innen urbant landbruk. Økern Portal markerer startskuddet for en stor satsing der bondens kunnskap står sentralt i grønn byutvikling. Økern Portal får Nord-Europas største spiselige tak, og Felleskjøpet skal blant annet levere 1600 m3 helt unik, egenutviklet kompostert plantejord og etablere tusenvis av planter, stiklinger og vekster samt frø og løk.

En park for byen

Felleskjøpet vil også levere et eget system som utjevner temperatursvingninger og forsinker avrenning ved at store deler av regnvannet blir lagret og brukt til å vanne plantene på taket. Bikuber, meitemark-hotell og ulike komposteringsløsninger står også på leveranselisten, i tillegg til full drift av taket. Taket på Økern skal bli en park for byen og bydelen. Lokalbefolkningen vil bli invitert til å delta i drift og dele avlingen gjennom andelslandbruket som planlegges på taket.

– Vi er utrolig glade for at vi endelig, bokstavelig talt, får muligheten til å bringe bondens kunnskap inn i byen. Økern Portal er en fantastisk mulighet til å vise hva vi kan få til når landbruket og byrommet finner hverandre. Grønne byer er fremtiden og da må vi blant annet vi se opp! Takene utgjør en fantastisk ressurs som både byenes befolkning vil nye godt av, og som er viktig for selve byutviklingen, sier Øyvind Grimeland Koller, forretningsutvikler i Felleskjøpet.

En gavepakke til Oslos befolkning

Økern Portal kan skilte med 360 graders panoramautsikt over hele Oslo. Til tross for at Økern Portal hovedsakelig er et næringsbygg, skal taket og store deler av bygget være åpent for allmennheten fra neste sommer. Felleskjøpet ønsker å benytte taket til å styrke folks forståelse for norsk matproduksjon, og samtidig skape sosiale grønne møteplasser for byens befolkning.

– Taket gir oss en unik mulighet til å bygge kunnskap om norsk matproduksjon og dyrking av egen mat. Vi vil derfor legge til rette for kurs og ulike aktiviteter for store og små, slik at taket blir en arena for kunnskapsdeling og ikke minst en sosial møteplass for alle som vil hente frem sin indre bonde og lære mer om dyrking og hvor maten kommer fra, sier Koller.

Felleskjøpet har i hele planleggingsprosessen lagt stor vekt på å skape løsninger som gjør taket attraktivt og inkluderende for byens befolkning. Det er blant annet bakgrunnen for at store deler av taket blir beplantet med spiselige vekster i form av frukt, bær, urter og spiselige blomster.

Vil produsere kortreist mat til byggets restauranter og kantiner

I tillegg til næringslokaler, vil Økern Portal romme hele ni ulike restaurantkonsepter som vil fungere som kantine for leietakerne. Disse vil også være åpne for folk flest, som kan nyte mat tilberedt med grønnsaker dyrket på taket. Man vurderer også løsninger for å dyrke microgreens inne i bygget.

Økern Portal er eid av Oslo Pensjonsforsikring. Næringsbygget vil romme 49 000 m2 med kontorlokaler og 7000 m2 som fylles med kafeer og restauranter. Les mer om prosjektet på nettsiden til Økern Portal

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe.

Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.