ManpowerGroup

Byggebransjen planlegger kraftig oppbemanning: ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer 2Q 2018

Den norske byggebransjen går godt. Arbeidsgivere i bransjen planlegger kraftig oppbemanning i neste kvartal. Det er 13 år siden sist det var en så stor optimisme i bygg og anlegg, viser ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer.
Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup Norge.

Forventningene i bygg- og anleggsbransjen er langt mer optimistiske enn de var både i forrige kvartal og for ett år siden, med netto bemanningsutsikter på +21 prosent for andre kvartal 2018.

– Med flere store infrastruktur- og byutviklingsprosjekter på gang forventes det en stor økning i arbeidsstokken i bygg og anlegg. Men det er vanskelig å skaffe dyktige fagfolk i denne bransjen, og det blir en utfordring for byggeindustrien i lang tid fremover, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup.

Arbeidsgivere i alle ni sektorer av undersøkelsen planlegger oppbemanning de neste tre månedene, men i varierende grad. Én av ni norske arbeidsgivere (11%) planlegger å bemanne opp. 83 prosent planlegger å bevare arbeidsstyrken som den er, mens bare to prosent planlegger å bemanne ned.

– Vi gikk inn i 2018 med en økning i bemanningsplanene på tvers av alle sektorer. Når vi går inn i andre kvartal er veksten konsentrert rundt fire sektorer, sier Brath.

I tillegg til bygg og anlegg planlegger arbeidsgivere i transport- og logistikkbransjen og i olje- og gass- sektoren også betydelig oppbemanning, med netto bemanningsutsikter på +16 og +19 prosent.

I bank- og finansnæringen forventer også arbeidsgiverne vekst, med netto bemanningsutsikter på +11 prosent. Det er en økning på 10 prosentpoeng fra første kvartal i år, og ni prosentpoeng fra andre kvartal i 2017. Offentlige sektor og industrisektoren rapporter om forsiktige forventninger, med netto bemanningsutsikter på +4 prosent.

Den svakeste veksten er forventet i handel- og servicenæringen og i restaurant- hotellbransjen, med netto bemanningsutsikter på +3 prosent. Dette er en nedgang på åtte prosentpoeng fra forrige kvartal, og seks prosentpoeng svakere enn i andre kvartal 2017.

Fremtiden ser lys ut for Nord-Norge

På landsbasis forventer arbeidsgiverne å øke bemanningen i andre kvartal med sesongjusterte netto bemanningsutsikter på +8 prosent. Det betyr at det er flere arbeidsgivere som planlegger å bemanne opp enn som planlegger å bemanne ned. Men veksten er ikke jevnt fordelt over landet.

Mørketiden er snart over i nord og det går mot lysere tider. Det gjør det også i arbeidsmarkedet. Regionen har de mest optimistiske utsiktene i landet. Arbeidsgivere rapporter om netto bemanningsutsikter på +14 prosent i andre kvartal. Det er en økning på fire prosentpoeng sammenlignet med samme periode for ett år siden.

– Det har vært en jevn økning i Nord-Norge de siste årene på grunn av et gunstig eksportmarked. Bedriftene i nord har tilpasset seg raskt og skapt nye arbeidsplasser i et tempo som bare kan sammenlignes med veksten vi har sett i Midt-Norge, sier Brath.

Mens arbeidsgivere i Midt-Norge og Stor-Oslo også har optimistiske ansettelsesplaner, med netto bemanningsutsikter på +9 prosent og +11 prosent, er utsiktene på Sør- og Vestlandet på forsiktige +2 prosent, og det for tredje kvartal på rad. Sammenlignet med andre kvartal i 2017 avtar ansettelsesplanene med seks prosentpoeng i Sør-Vest.

Bemanningsplanene er styrket i tre av fem regioner, sammenlignet med andre kvartal i fjor. Tydeligst er veksten i Stor-Oslo, med sju prosentpoeng, mens arbeidsgivere i øst forventer en nedgang på tre prosentpoeng.

Små og mellomstore bedrifter venter vekst

Arbeidsstokken skal øke i alle fire bedriftsstørrelser de neste tre månedene. Det er i alle fall forventningen til arbeidsgiverne. Mellomstore bedrifter har sterkest vekst, med utsikter på +15 prosent.

– Mellomstore bedrifter har økt tempoet. Fra å ha en forventet vekst på fem prosent for ett år siden, har de nå økt oppbemanningsbehovet fra kvartal til kvartal, sier Brath.

Små bedrifter forventer jevn vekst, med netto utsikter på +12 prosent. Bedrifter med mer enn 250 ansatte og de minste selskapene med færre enn 10 ansatte har netto bemanningsutsikter på henholdsvis +8 prosent og +6 prosent. De største bedriftene forventer en nedgang i veksten på sju prosentpoeng fra første kvartal 2018.

ManpowerGroup har spurt 753 norske arbeidsgivere om de har behov for å bemanne opp, ned eller om bemanningsbehovet er uendret kommende kvartal. Andelen bedrifter som sier de skal bemanne opp, fratrukket andelen som sier de skal bemanne ned, gir en indikator på ansettelseslysten i arbeidsmarkedet. Dette omtales som netto bemanningsutsikter.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Sven Fossum, Kommunikasjonssjef ManpowerGroup Norway

Telefon:+47 930 24 314

E-post: sven.fossum@manpowergroup.no

Sven Fossum
Informasjonssjef i ManpowerGroup Norge
E-post: sven.fossum@manpowergroup.no

Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup Norge.
Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup Norge

Om ManpowerGroup

ManpowerGroup
Lakkegata 53

ManpowerGroup™ er verdensledende i å finne riktig bemanningsløsning, basert på menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. På denne måten skaper vi ”Innovative Workforce Solutions”.

ManpowerGroup hjelper både små og store bedrifter i alle bransjer under varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower, Right Management og Workshop Bemanning.

Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forståelse og lokal kompetanse, øker vi våre kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag årlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss.

Følg pressemeldinger fra ManpowerGroup

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ManpowerGroup på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ManpowerGroup