Bygg21-signerte på vegne av 206 medlemsbedrifter

433 bedrifter og organisasjoner har gjennom «Signatur for en effektiv bygge- og eiendomsnæring» forpliktet seg til å støtte opp om Bygg21s beste praksis for en bærekraftig, produktiv og kostnadseffektiv næring. – Vi har signert på vegne av våre 206 medlemsbedrifter, sier direktør Bjørn Glenn Hansen i Glass og Fasadeforeningen.

Bjørn Glenn Hansen, direktør i Glass og Fasadeforeningen.

Bygg21-signaturen er en underskriftskampanje som var åpen for samtlige selskaper i bygge- og eiendomsnæringen. Underveis i kampanjen har flere bransjeorganisasjoner sluttet opp om tiltaket. Ved å signere på kampanjen viser aktørene at de vil jobbe med én eller flere av de 10 konkrete tiltakene Bygg21 har jobbet frem for å få en mer lønnsom og bærekraftig næring.

– Fristen for å signere var søndag 1. desember. Nå har vi samlet totalt 429 selskaper og organisasjoner til et samlende fellesskap for økt konkurransekraft. Et fellesskap til gjensidig nytte og innovasjon og som blir verdsatt av myndighetene. Kampanjen avsluttes formelt med at Bygg21 inviterer til et stort arrangement med kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland 4. desember. Der vil vi overlevere signaturene til henne. Men denne kampanjen er egentlig bare starten. Hver enkelt bedrift og organisasjon har selv krysset av for hvilke områder fra Bygg21s beste praksis man skal jobbe med fremover. Slikt sett vil kampanjen leve videre, sier seniorrådgiver i Bygg21, Arne Malonæs.

Bygg21s 10 anbefalinger

– Glass og Fasadeforeningen trakk allerede på vår Fagdag i oktober frem samhandlingsveilederen «Vi bygger best – med åpenhet og tillit». Vi legger til at vi også vil arbeide for gode rammebetingelser og konkurransevilkår for Glass og Fasadeforeningens medlemsbedrifter. Vi vil at norskproduserte glass- og fasadekonstruksjoner skal ha de beste miljøfotavtrykkene. Vi skal bidra i felleskapet som vil komme arbeidslivskriminaliteten til livs. Men vi legger ikke skjul på at vi er spesielt opptatt av å skape politisk forståelse for verdien av og støtte til opprettholdelse og styrking av fagopplæringen i særløpsfagene generelt, og glassfaget spesielt, sier Bjørn Glenn Hansen.

Her kan du hvilke selskaper og organisasjoner som har signert

Bjørn Glenn Hansen, direktør i Glass og Fasadeforeningen.