Bussjåførene fortviler - Ny skatt spiser opp lønnsoppgjøret

Rett etter lønnsoppgjøret får bussjåførene innført en ny skatt som spiser opp det meste av lønnsøkningen. Nå håper Yrkestrafikkforbundet at Stortinget setter foten ned.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg

Det er to år siden regjeringen foreslo å innføre skatt på fordel av frikort og reiser for ansatte i persontransportselskapet fra og med 1. januar 2019. Innføringen av skattleggingen har først blitt utsatt til 01.07.2019, så til 01.01.2020, deretter til 01.07.2020 og sist til 01.01.2021.

Dårlig håndverk av departementet
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud reagerer på dårlig håndverk av Finansdepartementet.

- Problemet har hele tiden vært at departementet ikke har utredet saken godt nok og ikke kommet med tiltak som gjør skattleggingen rettferdig. Det er nemlig slik at prisen på årskort i fylkene varierer enormt fra fylke til fylke. I tillegg er det slik at det er de fylkene med dårligst kollektivtilbud som har de høyeste prisene. Dermed rammer denne skattleggingen svært skjevt, uttaler Jensrud.

Inntil 30.000 ekstra i skattegrunnlag
Yrkestrafikkforbundet har kommet med flere forslag til smidige løsninger av denne nye skatten.

- Yrkestrafikkforbundet har sammen med Fellesforbundet og NHO Transport kommet med ulike innspill til Finansdepartementet for å finne en løsning det er mulig å håndheve. Vi har blant annet foreslått at det innføres en sjablongverdi for frikort på 5000 kroner. Når noen fylkeskommuner estimerer skatteverdi til omkring 30.000 kr og andre til 4.800 kr sier det seg selv at dette ikke oppfattes som likebehandling av de ansatte. Det er på grensen til useriøst, fortsetter Jensrud.

Stortinget må gripe inn
Nå håper Yrkestrafikkforbundet at Stortinget i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2021 enten skroter hele skattleggingsvedtaket eller pålegger skattemyndighetene å innføre en sjablongordning.

- Vi håper også Stortinget tar med i sin vurdering at bussjåførene gjennom mange år har blitt hengende etter lønnsmessig og at det derfor vil oppleves svært uheldig at man nå rett etter lønnsoppgjøret får innført en ny skatt som spiser opp det meste av lønnsøkningen, avslutter Jensrud.

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg

Korrigering - Får ikke gått på do i arbeidstiden18.11.2020 07:00:01 CETPressemelding