Yrkestrafikkforbundet

Bussjåførene fortviler - Ny skatt spiser opp lønnsoppgjøret

Del
Rett etter lønnsoppgjøret får bussjåførene innført en ny skatt som spiser opp det meste av lønnsøkningen. Nå håper Yrkestrafikkforbundet at Stortinget setter foten ned.
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg

Det er to år siden regjeringen foreslo å innføre skatt på fordel av frikort og reiser for ansatte i persontransportselskapet fra og med 1. januar 2019. Innføringen av skattleggingen har først blitt utsatt til 01.07.2019, så til 01.01.2020, deretter til 01.07.2020 og sist til 01.01.2021.

Dårlig håndverk av departementet
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud reagerer på dårlig håndverk av Finansdepartementet.

- Problemet har hele tiden vært at departementet ikke har utredet saken godt nok og ikke kommet med tiltak som gjør skattleggingen rettferdig. Det er nemlig slik at prisen på årskort i fylkene varierer enormt fra fylke til fylke. I tillegg er det slik at det er de fylkene med dårligst kollektivtilbud som har de høyeste prisene. Dermed rammer denne skattleggingen svært skjevt, uttaler Jensrud.

Inntil 30.000 ekstra i skattegrunnlag
Yrkestrafikkforbundet har kommet med flere forslag til smidige løsninger av denne nye skatten.

- Yrkestrafikkforbundet har sammen med Fellesforbundet og NHO Transport kommet med ulike innspill til Finansdepartementet for å finne en løsning det er mulig å håndheve. Vi har blant annet foreslått at det innføres en sjablongverdi for frikort på 5000 kroner. Når noen fylkeskommuner estimerer skatteverdi til omkring 30.000 kr og andre til 4.800 kr sier det seg selv at dette ikke oppfattes som likebehandling av de ansatte. Det er på grensen til useriøst, fortsetter Jensrud.

Stortinget må gripe inn
Nå håper Yrkestrafikkforbundet at Stortinget i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2021 enten skroter hele skattleggingsvedtaket eller pålegger skattemyndighetene å innføre en sjablongordning.

- Vi håper også Stortinget tar med i sin vurdering at bussjåførene gjennom mange år har blitt hengende etter lønnsmessig og at det derfor vil oppleves svært uheldig at man nå rett etter lønnsoppgjøret får innført en ny skatt som spiser opp det meste av lønnsøkningen, avslutter Jensrud.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg
Generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet Trond Jensrud. Foto: Kåre Sponberg
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye