Brytelandslaget fenger – inngår nye medieavtaler

Norges Bryteforbund inngår tre medieavtaler og NRK gjør opptak til en ny sesong med den prisbelønte dokumentaren «Hodet i klemme»

NRK, VG TV og Amedia har sikret seg TV-rettighetene til internasjonale og nasjonale brytestevner de to neste årene.

Det skjer etter fjorårets VM i Oslo som ble sendt på NRK og første sesong av dokumentarserien «Hodet i klemme» som vant to priser under årets Gullruten-utdeling. NRK-dokumentaren vant prisen for beste karakterdrevne dokumentarserie og beste deltaker (Fritz Aanes).

- Med utøvere av topp, internasjonal klasse, som både leverer på matta og byr på seg selv utenfor, er brytelandslaget et av de mest spennende vi har. Vi er veldig glade for å kunne være med dem på veien mot OL i Paris, sier rettighetssjef i VG, Aslân Farshchian.

VG TV har sammen med NRK kjøpt rettighetene til de internasjonale brytestevnene, mens Amedia har sikret seg rettighetene til nasjonale stevner. Det er konsulentselskapet Aasland Graff & Partners som har forhandlet medierettighetene på vegne av Norges Bryteforbund.

-Dette er viktige avtaler som vil gi brytesporten økt oppmerksomhet og grunnlag for økt rekruttering. Vi merker et markant løft for norsk brytesport etter VM på hjemmebane i fjor og NRKs dokumentarserie. Vi har veldig dedikerte utøvere, trenere og støtteapparat og vi har fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra publikum som har fått øynene opp for en av verdens tøffeste idretter, sier generalsekretær Morten Sandnæs i Norges Bryteforbund.