Brutalt vakkert fra Emilie Adams

Emilie Adams retter sinne mot både verden og seg selv i Sony-debuten "Play God". Nyt store følelser i brutalt vakker innpakning fra og med i dag.
Emilie Adams "Play God" artwork - foto Oktawian Gornik

Artisten Emilie Adams er låtskriveren Emilie Adams, og musikken hun skaper reflekterer hvem hun er som person.
23-åringen fra Jørpeland i Rogaland har nylig fullført en bachelor i kriminologi, hvor hun valgte å skrive om psykopati og seriemordere.
«Jeg er vel en slags nerd, med tanke på hvor sære ting jeg kan bli opphengt i, og at jeg har en alt eller ingenting-mentalitet. Når jeg blir fascinert av noe får jeg et vanvittig fokus på å mestre eller lære mest mulig. Ofte får jeg litt nok etter et slikt dypdykk og vil videre. Men det gjelder ikke musikk. For meg er det noe nesten hellig med å skrive tekster og melodier, og den kreative prosessen er fortsatt magisk».

Emilie har brukt musikk som kommunikasjon helt fra barndommen. Når hun som seks-syvåring ikke helt klarte å sette ord på det hun følte, så laget hun en sang og hadde konsert for faren. Og slik er det fortsatt, selv om hun har fått et større og mer kritisk publikum.
«Nå kan jeg formulere meg med ord, men tekst og musikk er fortsatt min foretrukne måte å bearbeide og formidle hva jeg føler. En lyd blir en følelse som blir et ord som blir en historie. Slik oppstår en dialog med min egen underbevissthet og mine egne følelser og så skaper jeg noe ut ifra det. Gjennom musikken kan jeg underbygge det jeg vil si med toner og melodier. Det blir musikk som er større enn øyeblikket og større enn meg.»

Hun valgte å ta et skritt tilbake for perspektiv og pusterom når hun var godt i gang med karrieren. Emilie er bevisst på at et nytt sound og en mer abstrakt tilnærming kanskje stenger noen dører, men satser på at det åpner andre. Og hun setter spesielt stor pris på at det åpner musikken for mange fler tolkninger, både for seg selv og lytteren.
«En låt betyr kanskje noe annet for meg i dag enn da jeg skrev den, og igjen noe helt annet for den som lytter. Til og med fra dag til dag, avhengig av omstendigheter og humør. Og det er noe jeg ønsker. Jeg kan egentlig godt bli totalt misforstått så lenge låten trigger noe i den som lytter. Gir noe. Hvordan man blir berørt av for eksempel musikk, og da ikke bare min, er individuelt, men at man berøres er jo det som gjør det til kunst. Jeg blir ydmyk og rørt når jeg har følt noe så sterkt at jeg har ønsket å formidle eller bearbeide det, og blir møtt med åpne ører og åpent sinn. Så om noen kjenner på, og aksepterer, egne følelser når de hører musikk jeg har skapt så er jeg veldig fornøyd.»

I likhet med den kommende EP’en er singelen «Play God» produsert av Benjamin Dan Ravn Fahre. Et samarbeid hun ser på som forløsende, inspirerende og positivt. I motsetning til låten som Emilie beskriver som aggressiv og brutal med et sinne rettet mot både verden og seg selv.
«Det er så mye urettferdighet i verden, og den maktesløsheten har jeg opplevd en del i mitt eget liv også, og da føler jeg på en frustrasjon over at det er noe utenfor oss selv som får oss til å føle oss små og ubetydelige. Noe som stjeler både energi og kontroll fra oss. Tar vår autonomi og leker seg med oss. Jeg er stolt av både tekst og melodi, men noe av det jeg liker aller best med låten er at du faktisk kan fjerne begge dele, og fortsatt føle den samme energien fordi den til og med gjennomsyrer produksjonen.»

Med «Play God» kan du kjenne på store følelser i brutalt vakker innpakning, ute fra fredag 9. april.

Emilie Adams "Play God" artwork - foto Oktawian Gornik
Emilie Adams (c) Oktawian Gornik