Brukte mindre salt på vegene
Totalt ble det brukt 82 000 tonn salt på riksvegene i vintersesongen 2020/2021. Det er en nedgang på 14 prosent fra året før. Da ble 95 000 tonn salt brukt.
– Det samlede nasjonale bildet er en nedgang, og vi er fornøyde med en utvikling hvor saltbruken reduseres, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.
Riktig saltbruk er viktig for fremkommeligheten og trafikksikkerheten for alle som ferdes langs riksvegene. Det er lokale værforhold som har størst betydning for hvor mye salt som brukes fra sesong til sesong i ulike områder.
Været avgjør behovet for salt
Den aller viktigste faktoren er været. Det avgjør både hvor mye og hvordan saltet brukes. En del av årsaken til at saltbruken har økt på 2000-tallet er at klimaet er endret. Det er flere overgangsperioder med temperatur rundt 0 grader.
– Når det veksler rundt null og vi har væromslag, bruker vi salt for å hindre tilfrysing av veger som er våte og for å hindre rimfrost. Det er fornuftig, men det øker bruken av salt. Et annet moment er at det saltes på flere vegstrekninger enn før. Det er økende mengde tungtransport og krav til bar veg på hovedvegnettet med høy trafikk, sier Laksforsmo.
Les mer om når vi brøyter og strør med salt og sand.
Nedgang i deler av landet, økning i andre deler
Årsaken til nedgangen i salt- og sandforbruk skyldes i all hovedsak sesongmessige variasjoner i været som gjør at behovet for innsats varierer fra år til år.
Ifølge Meteorologisk institutt var fjorårets vinter kaldere enn normalen, men med rekordlite snø i deler av fjellet. Desember var svært mild, mens januar og februar var kalde måneder.
Saltbruken varierer i de geografiske områdene i Norge. Noen områder har en økning i saltbruken i forrige vintersesong, som øst og sør, mens andre områder har en nedgang, som vest, midt og nord. Til sammen er det en nedgang på landsbasis.
Mengden sand som er brukt er redusert fra 185 000 tonn vinteren 2019/2020 til 132 000 tonn forrige vinter. Det er også en reduksjon i antall brøytekilometer fra 9,2 mill. km vinteren 2019/2020 til 6,7 mill. km forrige vinter.
Jobber for å redusere saltbruken
Nedgangen i salt- og sandmengder skyldes også riktigere og mer effektiv bruk av salt og mer bruk av fastsand (varm sand) som gjør strøtiltakene mer langvarige.
Statens vegvesen har i flere år hatt fokus på å få ned saltbruken, og stiller strengere krav til dokumentasjon ved bruk av salt. Både av miljøhensyn, for å redusere kostnadene og redusere rustskader på infrastruktur og kjøretøy, er det sterkt ønskelig å få ned saltbruken. Entreprenørene får ikke lenger betalt per tonn sand og salt som strøs på vegnettet, men får godtgjørelse per minutt de har strødd sand eller salt.
– En endring av oppgjørsform til godtgjøring per minutt er et viktig tiltak for å kunne oppnå et mer optimalt saltforbruk, sier Laksforsmo.
Alle driftskontrakter med oppstart etter høsten 2018 har denne oppgjørsformen. En driftskontrakt har vanligvis en varighet på fem år, så det er fortsatt aktive kontrakter som har mengdeoppgjør per tonn.
– I løpet av de neste årene vil de siste driftskontraktene være byttet ut. Effektiv bruk av ny teknologi til datafangst vil hjelpe driftsentreprenørene våre å ha et bevisst forhold til bruken av salt i vinterdriften, sier Laksforsmo.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bjørn LaksforsmoDivisjonsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:41412925bjorn.laksforsmo@vegvesen.noBilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Høy fart og potensiale for ulykker i Bodøtunnelen - starter måling29.11.2024 15:37:27 CET | Pressemelding
Den 4. desember starter Statens vegvesen gjennomsnittsfartsmåling av fart, kjent som streknings–ATK, i Bodøtunnelen. Høy fart og et potensiale for ulykker er årsaken til sikkerhetstiltaket.
Lyser ut konkurranse om elektrodrift i Midtre Hålogaland29.11.2024 13:56:59 CET | Pressemelding
Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift og vedlikehold av veglys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.
Slik skal Vegvesenet hindre full stopp på E18 ved Ørje i vinter29.11.2024 13:00:43 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har forberedt seg på krisesituasjoner ved store snøfall for å unngå en ny situasjon slik det var på E18 ved Ørje i fjor. Da stod trafikken bom fast i flere timer.
Ferdig med å sikre rv. 7 brua over Kvinda i Ål kommune29.11.2024 12:43:15 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har gjort omfattende sikringstiltak for rv. 7 brua og elveløpet etter skadene og svakhetene som ble avdekket etter ekstremværet Hans.
Stenger rampe ut fra Damsgårdtunnelen29.11.2024 10:05:36 CET | Pressemelding
Avkjøringsrampen fra damsgårdtunnelen mot Michael Krohns gate og Gyldenpris blir stengt fra søndag kveld.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom