Bruker BIM i autorisasjonsprogram

Glass og Fasadeforeningen har flyttet autorisasjonskurset for fasaderådgivere til sitt nye kurs- og kompetansesenter. – Utdanningsprogrammet er nå videreutviklet og vi bruker nå BIM som en sentral del av utdanningen, sier prosjektleder Hans Olav Meen Nilssen.
Bjørn Glenn Hansen (til v), Hans Olav Meen Nilssen og Per Henning Graff i Glass og Fasadeforeningen har sammen med Glenn Alexander Bjørnsson (nr. 2 fra v.) og Inge Berger Müller (ikke til stede) i Briis Arkitektur AS utviklet et nytt digitalt læremiddel.

En viktig del av foreningens autorisasjonsprogram er en avsluttende prosjektoppgave, hvor en sentral del handler om at kursdeltakerne skal prosjektere ulike glass- og fasadeløsninger i bygninger.

– Vi har nå tatt steget ut i den virkelige verden og denne delen har en digital oppgaveløsning.Det er utviklet to BIM modeller der kandidatene kan gå inn og løse tildelte oppgaver. Foreningen har definert de ulike oppgavene og det er Briis Arkitektur AS som har utarbeidet modellene «GF Spectrum» og «GF Living». Den første er et byggverk med en rekke bruksområder og den andre er et boligprosjekt, forklarer Nilssen.

LES OGSÅ: Fikk oppgradert autorisasjon

I besvarelsen av prosjektoppgaven kan kandidatene kan vandre gjennom de to bygningene og vil underveis støte på situasjoner og stoppesteder, som hver for seg er bruksområder i byggverk med særskilte bygningstekniske krav.

På disse stoppestedene skal man selv observere, analysere og beskrive bruksområdet.

Det skal henvise til TEK17, gjeldende EN-NS / NS, FDV (DOK), lovverk og eventuelt særskilte regler som inntreffer for minstekrav og dimensjonering. Besvarelsen skal begrunnes med tanke på tekniske funksjoner og ytelser som må imøtekommes, og man skal gi produktanbefalinger på dette grunnlaget.

– De fleste av våre kursdeltakere, som da også er kandidater til å få autorisasjon, er kjent med digitale verktøy fra før av. Men gjennom de nye modellene får kandidatene både mulighet til å se helheten i et BIM-verktøy, og løse oppgaven på en rasjonell og moderne måte, mener Nilssen.

Det er Glenn Alexander Bjørnsson og Inge Berger Müller i Briis Arkitektur AS som har utviklet og designet «GF Spectrum» og «GF Living».

– Disse to «byggene» er jo drømmescenene for en arkitekt. Foreningen har lagt vekt på å utnytte bransjens egne materialer til det ytterste. Det er givende å være med på å definere modellen, men selve prosessen fremt til resultatet har vært lærerik og interessant. Vi ser frem til å se hvilke merverdier verktøyet til å tilføre kurset, Glenn Alexander Bjørnsson i Briis Arkitektur AS.

Mer om GF autorisering av rådgivere

Deltakere på Glass og Fasadeforeningens autorisasjonskurs for fasaderådgivere og førstgangsbrukere av BIM «GF Spectrum» og «GF Living»:

Ole Marius Andersen

Noractor AS

Brage R Sundby

Noractor AS

På GF Fasaderådgiverkurs: Hans Olav Meen Nilssen (prosjektleder Glass og Fasadeforeningen), Eirik Ingebrigtsen (Bodø Glass og Ramme AS), Brage R. Sundby (Noractor AS), Kristian Fjelltveit (H-fasader Bue Aluminium AS), Ole Marius Andersen (Asker Glassmesterforretning), Frode Dahl (Noractor AS, Anders Sommerfelt Nielsen (Asker Glassmesterforretning), Glenn Finstad (Lumon Norge AS) og Per Henning Graff (Glass og Fasadeforeningen). Foran fra v.: Øystein Beite (H-fasader Stette AS), Tom Øystein Ekra (Glassmester1, Arendal), Jan-Henning Valkvæ (H-fasader Stette AS), Lars Brørby (Lumon Norge AS), Robert Cieslak (H-fasader Holmestrand AS), Juozas Vitkauskas (Kraft Glass og Aluminium AS) og Knut Jørgensen (H-fasader Holmestrand).
Her ser vi en render av BIM-modellen «GF Spectrum». Til venstre ser vi «GF Living» Illustrasjon: Briis Arkitektur AS