Brudd på valgloven kan medføre bøter
Medietilsynet setter inn ekstra beredskap i valghelgen for å følge med på offentliggjøring av valgdagsmålinger og valgresultat i mediene. Forbudet i valgloven § 9-9 mot offentliggjøring av valgresultat og valgdagsmålinger gjelder i alle sammenhenger og i alle medier.
Brudd på regelen kan føre til bøter, slik som under kommune- og fylkestingsvalget i 2015. Da fikk NRK en bot på 300 000 kroner, mens Svelviksposten fikk en bot på 50 000 kroner, for å ha offentliggjort henholdsvis prognoser og resultater for tidlig.
Loven skal forhindre at velgerne påvirkes
Formålet med lovbestemmelsen er å hindre at velgerne blir påvirket mens stemmingen foregår, og er ment til å sikre at valget går rolig og ordentlig for seg.
Eksempler på lovbrudd kan være en post på Facebook, eller en sak på radio eller i en nettavis, som omhandler resultater eller prognoser om valget. Forbudet gjelder ikke offentliggjøring av meningsmålinger som er laget før valgdagene.
Send Medietilsynet en e-post til valg@medietilsynet.no dersom du mener det er offentliggjort valgresultat eller valgdagsmålinger som er i strid med loven under årets stortings- og sametingsvalg.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeKommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom