Heidelberg MaterialsHeidelberg Materials

Brann hos Norcem i Brevik

Kraftig regnvær førte i går til at det oppsto en omfattende brann hos Norcem Brevik. Brannen oppsto ca. kl 21.10 etter at det kom vann inn på et kontrollrom, som igjen påvirket fabrikkens styringssystemer. Brannen ble slukket i løpet av natten.

Norcems ansatte ble raskt evakuert fra stedet og brannvesenet ble rutinemessig tilkalt.

Det ble iverksatt en stor aksjon for å slukke brannen. Slukningsarbeidet fortsatte gjennom natten, før lokalt industrivern overtok ansvaret tirsdags morgen.

Knut Erik Nielsen, fungerende fabrikksjef i Norcem er først og fremst lettet over at ingen ansatte ble skadet.

-Da det oppsto en brann, så fulgte våre ansatte gjeldende prosedyrer og evakuerte fra stedet. Vi har gode rutiner for å imøtekomme lignende hendelser, og jeg er glad for at dette ble fulgt opp tilfredsstillende. De ansatte, lokalt industrivern, og brannvesen har gjort en kjempejobb, og vi er veldig takknemlige for den raske innsatsen sier Nielsen

Ukjent skadeomfang

Selv om det er for tidlig å konkludere, så anslår Nielsen at det er skader og produksjonstap for minst noen millioner kroner.

-Vi har ennå ikke full oversikt over skadene, men jeg vil anslå at det dreier seg om skader og forsinkelser for minst noen millioner kroner. I tillegg vil dette trolig føre til noen dager med nedetid på anlegget, men det vil trolig ikke påvirke leveringsdyktigheten på sikt, avslutter Nielsen.

Norcem er en del av HeidelbergCement Group, som er en av verdens største produsenter av byggematerialer, og er markedsledende innenfor tilslag, sement og betong. Konsernet har ca. 55 000 ansatte på over 3 000 steder i mer enn 50 land