Omsorgsbygg Oslo KF

Brann- og redningsetaten flytter inn på Marienlyst

Når vaktlaget fra Briskeby brannstasjon går på jobb klokken 17.00 i dag, setter de kursen mot ny midlertidig brannstasjon på Marienlyst. Briskeby brannstasjon skal totalrehabiliteres og etter planen stå ferdig mars 2022.

Oslo vokser

Med snart 700 000 innbyggere, økt bygningsmasse og flere som ferdes i trafikken, stilles det større og større krav til Brann- og redningsetaten. I løpet av de neste årene skal Omsorgsbygg rehabilitere gamle brannstasjoner, samt bygge en ny Hovedstasjon og en ny Sentrum brannstasjon i Oslo.

Marienlyst brannstasjon

Omsorgsbygg og Brann- og redningsetaten har samarbeidet om å etablere en midlertidig brannstasjon i Suhmsgate 19 på Marienlyst. Den har fått navnet Marienlyst brannstasjon, og vil være i full drift fra i dag, 10. desember 2020.

- Brannstasjonen på Marienlyst er en moderne utrustet stasjon, bygget etter de nyeste standarder og krav fra arbeidstilsynet. Den midlertidige brannstasjonen består av 24 brakkemoduler med 12 mannskapsrom, kjøkken, oppholdsrom, kontorer, samt et hallbygg med blant annet vognhall, vaskehall og treningsrom. - Det har vært fokus på gjenbruk gjennom hele prosjektet, forteller Riza Kaya, enhetsleder med ansvar for brannstasjoner i Omsorgsbygg.

Briskeby brannstasjon skal totalrehabiliteres fra 2021

Prosjektet omfatter totalrehabilitering av hovedbygget fra 1963. Rehabiliteringen skal blant annet gi bedre inneklima og et mer energiøkonomisk bygg. Den velkjente fasaden på bygget er definert som bevaringsverdige. Briskeby brannstasjon skal etter planen være ferdig rehabilitert i slutten av mars 2022.

En brannstasjon i et boligområde krever fokus på godt samarbeid, og at vi tar hensyn til hverandre

- I Brann- og redningsetaten er det fokus på å ta hensyn, og ikke sjenere mer enn nødvendig med blålys og sirener. Samtidig er det slik at vi leverer beredskap til innbyggerne våre, og når vi er nødt til det, må vi lage lyd og bruke blålys for å sikre en rask og trygg utrykning til de som trenger vår hjelp, sier Anders Fredrik Raaer, prosjektleder for brannstasjoner i Brann- og redningsetaten.

Brannstasjonen har fått utvendig varslingslys i gatene, for å varsle om utrykning i Suhmsgate. Dette er styrt av mannskapene, og brukes ved behov for å varsle gående, syklende og kjørende.

- Vi gleder oss veldig til å bli en del av nabolaget på Marienlyst, og håper vi kan få invitert våre naboer til en omvisning når Covid-19 pandemien er over, avslutter Raaer.

Last ned bilde
Riza Kaya, enhetsleder med ansvar for brannstasjoner i Omsorgsbygg.

Om Omsorgsbygg Oslo KF

Omsorgsbygg Oslo KF er et foretak som bygger, drifter, forvalter og vedlikeholder kommunale formålsbygg i Oslo, som barnehager, sykehjem, brannstasjoner m.m. Foretaket sorterer under Byrådsavdeling for næring og eierskap.

Følg pressemeldinger fra Omsorgsbygg Oslo KF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Omsorgsbygg Oslo KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Omsorgsbygg Oslo KF