Bør jeg frykte kunstig intelligens når jeg søker jobb?

En av tre ingeniører er skeptiske til å la roboter bli en del av rekrutteringsprosessen, viser en ny undersøkelse av NITO. – Vi må heller fokusere på hvordan ny teknologi og menneskelige egenskaper kan samhandle, sier Morten Vigen Kolek, senior manager i rekrutteringsbyrået Dfind.

Morten Vigen Kolek, senior manager i rekrutteringsbyrået Dfind.

I Norge er ikke kunstig intelligens, som for eksempel roboter, vanlig i rekrutteringsprosesser. I USA derimot er dette mer vanlig. Morten Vigen Kolek, senior manager i rekrutteringsbyrået Dfind, tror robotene vil komme til Norge innen en femårs periode.

- Kombinasjon er nøkkelen

Ifølge Kolek vil bruk av roboter i rekrutteringsprosesser blant annet fjerne fordommer, som vi mennesker er født med.

- Det å bruke roboter i en tidlig fase i rekrutteringsprosess kan fjerne fordommer og holdninger som vi mennesker har. Et godt eksempel på det kan være kjønn og etnisitet. Vi ser for eksempel at mennesker med et utenlandsk navn har mindre sjanse til å bli innkalt på intervju enn de med norske navn, sier Kolek.

- Likevel kan ikke roboter erstatte menneskelige egenskaper. Utover i rekrutteringsprosessen spiller personlige egenskaper en større og viktigere rolle. Vi mennesker kan gjenkjenne personlige egenskaper, som for eksempel om en personer er utadvendt eller innadvendt. Roboter kan aldri fange opp alle bias, og det vil derfor bli en skjevfordeling.

- Forstår usikkerheten

Medlem i NITOs etikk-komité, Bjørn Tore sund, er enig med Kolek. En kombinasjon av menneskelige egenskaper og roboter kan være en styrke i rekurtteringsprosesser. Likevel kan han forstå at en av tre ingeniører er skeptiske til at roboter blir en del av rekrutteringsprosessen.

- Norge har ikke kommet så langt når det gjelder roboter i rekrutteringsprosesser. Det kan være noe av grunnen til usikkerheten. Et eksempel er Amazon som tok i bruk roboter i sine rekrutteringsprosesser, og endte med å avdekke at alle kvinner ble filtrert ut i prosessen. Det viser at man ikke kan stole blindt på data, sier Sund.

Roboter er framtida

Sund mener uansett at roboter kommer til å bli en viktig del av rekrutteringsprosessen i tiden framover.

- Den teknologiske utviklingen er framtiden. Roboter kan fange opp egenskaper vi mennesker ikke har mulighet til å se. Derfor må vi samarbeide om etikken rundt bruk av roboter og lære av eventuelle bias (skjevfordelinger), på veien.

- Vi legger nesten aldri ut en stillingsannonse, men finner kandidater gjennom LinkedIn, CV-databaser og ulike forum. En robot kan gjøre jobben 24 timer i døgnet og kan lese data og fange opp karakteristikker raskt. Jeg mener roboter hadde vært en styrke i vårt arbeid med rekrutering.

Morten Vigen Kolek, senior manager i rekrutteringsbyrået Dfind.
Illustrasjonsfoto.

NITO er Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer med over 88 000 medlemmer. NITO organiserer ingeniører og teknologer med høgskole-/universitetsutdanning eller tilsvarende kompetanse.

Moms digitale medier: - Regjeringen burde hatt en helhetlig løsning nå3.7.2019 18:26:40 CESTPressemelding

- Regjeringen ser i denne omgang ikke ut til å gjennomføre sitt forslag om momsfritak på digitale medier som Stortinget har bedt om. Vi ser at regjeringen forsøker å lage et regelverk som skal tilpasses den digitale utviklingen, men vi skjønner ikke hvorfor det ikke gjennomføres fullt ut slik at også den digitale dybdepressen som publiserer hver dag kommer med, sier Trond Markussen, styreleder i Teknisk Ukeblad (TU) og president i NITO.