UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Bør alle kommuner se seg om etter en gaming-ekspert?

Del

– Klimaomstilling vil kreve et åpent sinn av oss alle, særlig kommunene, som har fått en ny samfunnsrolle, sier to forskere og en biblioteksjef. De utvikler spillteknologi for å gjøre ungdom til gode klimarådgivere.

Forskere ved Institutt for pedagogikk vil engasjere unge i klimaarbeid på deres egne premisser. Foto: Unsplash
Forskere ved Institutt for pedagogikk vil engasjere unge i klimaarbeid på deres egne premisser. Foto: Unsplash

– Kommunene bør absolutt kjenne til potensialet i spill, sier Ole Smørdal, forsker ved Institutt for pedagogikk.

Forskeren er en av lederne i Senter for sosialt inkluderende energiomstilling, Include, som har utviklet et dialogbasert spill de håper skal gjøre både ungdom og lokalpolitikere til bedre endringsagenter for lavutslippssamfunnet.

Kommunens nye klær

Med Innovasjonsmeldingen og den nye kommuneloven som trådte i kraft i 2020 fikk kommunene en ny rolle: å planlegge og sette klimatiltak ut i livet.

– Kommunene har fått et nytt samfunnsansvar i å legge til rette for innovasjon og å involvere innbyggerne i å diskutere og komme fram til nye klimatiltak, sier Smørdal.

I tillegg ligger det et krav om aktiv medvirkning fra innbyggerne hjemlet i plan- og bygningsloven.

– Mye skjer ute i kommunene, men mye gjenstår, sier Smørdal, som ønsker å hjelpe.

Spillets potensial for læring

Ved å spille om klima, kan politikere og andre offentlig ansatte lære noe om hvordan ungdom bruker spill for å samarbeide med andre, hvilket språk de bruker, hvordan de lager strategier, forhandler og kommuniserer.

– Ungdom kan på sin side lære mer om klima- og naturendringer, om effekten av ulike klimatiltak og om demokratiske prosesser. Ikke minst vil de føle seg sett og lyttet til dersom de får gjennomslag for noen av ideene sine i den virkelige politikken, sier Smørdal.

Dialogen er sentral i spillet de utvikler.

– Med samtalen deler og utvikler vi kunnskap og forståelse. Vi får tilgang til ny informasjon som vi kan bygge videre på og kanskje også utfordre den informasjonen og endre mening, sier Anja Amundrud, også forsker ved Institutt for pedagogikk og Include.

Hun understreker at kommunene har et mangfold verktøy for å engasjere barn og unge.

– Uansett hva man velger å gjøre, er det viktig å arbeide systematisk med det og forsøke å samskape tiltak for grønn omstilling i kommunen, sier Amundrud.  

– Politikerne må tørre å ta et steg til siden

«Spillet om klima» skal testes ut i folkebiblioteker og skoler i Lillestrøm.

– De unge må få være med på reelle ting, ikke bare «trene litt med de voksne». Politikerne må ha tillit til ungdommens entusiasme og pågangsmot, sier biblioteksjef Sølvi Tellefsen.

Hun mener denne unge kraften må brukes til å endre lokalsamfunnet til det beste for oss alle.

Ole Smørdal er enig: 

– Politikerne må kanskje ofre litt av kontrollen de har med politikkområdet, og anerkjenne at de trenger flere stemmer og flere hoder for å finne nye løsninger, sier han.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.uio.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.Forskerne Ole Smørdal og Anja Amundrud og biblioteksjef Sølvi Tellefsen vil bruke spillteknologi for å involvere ungdom i lokalt klimaomstillingsarbeid. Foto: Monica Bjermeland / UiO

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Forskere ved Institutt for pedagogikk vil engasjere unge i klimaarbeid på deres egne premisser. Foto: Unsplash
Forskere ved Institutt for pedagogikk vil engasjere unge i klimaarbeid på deres egne premisser. Foto: Unsplash
Last ned bilde

Lenker

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Vetle (17) har DLD: — Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke.19.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding

Språk er kanskje en av de aller viktigste ferdighetene vi utvikler som barn. Det gjør oss i stand til å uttrykke ønsker, behov og følelser, og det er en forutsetning for sosial samhandling. Noen barn strever med språket allerede i tidlig alder, men det er ikke alltid lett å fange dem opp. I femte episode av Det virker! snakker vi om utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD).

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom