Bondevik berømmer Kasakstans reformer og ikke-spredningstiltak

Kasakhstans ambassadør Yerkin Akhinzhanov hadde et høflighetsbesøk hos tidligere statsminister og nåværende styreleder for Oslosenteret Kjell Magne Bondevik.

Han var Norges første statsminister som hadde et offisielt besøk til Kasakhstan (i mai 2004). Han deltok også i den tredje kongressen for ledere av verdensreligioner og tradisjonelle religioner i 2009.

Ambassadøren informerte den fremtredende norske statsmannen om det nåværende programmet for politisk transformasjon og reformer i retts- og domstolsystemene i Kasakhstan, samt målene for økonomisk og sosial utvikling som ble fremmet av president Kassym-Jomart Tokayev i hans tale om landets tilstand 2. september 2019.
Bondevik delte sine varme minner fra møtene med Kasakhstans første president Nursultan Nazarbayev og ga også ros for reformprogrammet til den nye presidenten Kassym-Jomart Tokayev.

"Jeg berømmer Kasakhstans gode resultater når det gjelder frivillig avkall på atomvåpen, innsats for å bygge en atomfri verden og det at landet har lyktes med å fremme interreligiøs dialog. Denne er veldig viktig med tanke på at det er flere spenninger på grunn av religion i verden i dag. Menneskeverd, respekt for hellige steder, spredning av ideene om fred og rettferdighet gjelder oss alle", sa Kjell Magne Bondevik.

Bondevik fortalte om aktivitetene til Oslosenteret som er en uavhengig ikke-statlig organisasjon som fremmer fred, demokrati og menneskerettigheter.
"Kasakhstan er en viktig aktør; landet er en bro mellom Sentral-Asia og Europa. Reformene til den nye presidenten Kassym-Jomart Tokayev ser ut til å være lovende, og jeg ønsker ham lykke til med disse", sa Bondevik under møtet.

Kontakt: zhumagulov.t(at)mfa.kz, talgatmarat(at)gmail.com

Om kasakhstanske soldater som falt i slaget om Nordkalotten15.10.2019 19:41:27 CESTLeserinnlegg

I oktober er det 75 årsdagen for Sovjetunionens Petsamo-Kirkenes operasjon i nordområdene. Denne er en viktig milepæl i andre verdenskrigs historie fordi den faktisk markerte slutten på krigen i den sovjetiske delen av Arktis og markerte begynnelsen på frigjøringen av Norge. Det er utvilsomt at kasakhstanerne som tappert kjempet på alle krigsfronter, ga sitt verdige bidrag til frigjøringen av nordområdene.

Man bør følge med på Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri; olje og gass er fremdeles trygge for investorene, sier en norsk studie11.9.2019 14:00:05 CESTPressemelding

Kasakhstans fornybare energiindustri og tinnindustri er potensielle vekstsektorer, og olje og gass er fortsatt et sikkert valg for investorer ifølge den siste rapporten fra Norwegian International Business Project. Rapporten gir potensielle investorer en oversikt over Kasakhstan og landets mest lovende bransjer.

Kasakhstan markerer den internasjonale dagen mot atomprøvesprengninger med en ikke-spredningspris10.9.2019 14:36:05 CESTPressemelding

Kasakstans første president Nursultan Nazarbayev overrakte Nazarbayevprisen for en atomvåpenfri verden og global sikkerhet til slektningene til tidligere generaldirektør for Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) Yukiya Amano som gikk bort i juli 2019, og til leder for Organisasjonen for prøvestansavtalen (Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organisation, CTBTO) Lassina Zerbo i byen Nur-Sultan. Nazarbayevprisen ble opprettet i 2016 og tildeles kjente personer for deres bidrag til atomnedrustning og global sikkerhet. Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev berømmet Amanos og Zerbos betydelige innsats for ikke-spredning og sikkerhet. "Som leder for IAEA spilte Yukiya Amano en nøkkelrolle i opprettelsen av brenselbanken for lavt anriket uran i Kasakhstan og bidro til lønsingen av de kjernefysiske problemstillingene rundt Iran. Aktivitetene og innsatsen til Lassina Zerbo har resultert i opprettelsen av det internasjonale overvåkingsnettverket for Prøvestansavtalen. Han tok også i