Bondevik berømmer Kasakstans reformer og ikke-spredningstiltak

Kasakhstans ambassadør Yerkin Akhinzhanov hadde et høflighetsbesøk hos tidligere statsminister og nåværende styreleder for Oslosenteret Kjell Magne Bondevik.

Han var Norges første statsminister som hadde et offisielt besøk til Kasakhstan (i mai 2004). Han deltok også i den tredje kongressen for ledere av verdensreligioner og tradisjonelle religioner i 2009.

Ambassadøren informerte den fremtredende norske statsmannen om det nåværende programmet for politisk transformasjon og reformer i retts- og domstolsystemene i Kasakhstan, samt målene for økonomisk og sosial utvikling som ble fremmet av president Kassym-Jomart Tokayev i hans tale om landets tilstand 2. september 2019.
Bondevik delte sine varme minner fra møtene med Kasakhstans første president Nursultan Nazarbayev og ga også ros for reformprogrammet til den nye presidenten Kassym-Jomart Tokayev.

"Jeg berømmer Kasakhstans gode resultater når det gjelder frivillig avkall på atomvåpen, innsats for å bygge en atomfri verden og det at landet har lyktes med å fremme interreligiøs dialog. Denne er veldig viktig med tanke på at det er flere spenninger på grunn av religion i verden i dag. Menneskeverd, respekt for hellige steder, spredning av ideene om fred og rettferdighet gjelder oss alle", sa Kjell Magne Bondevik.

Bondevik fortalte om aktivitetene til Oslosenteret som er en uavhengig ikke-statlig organisasjon som fremmer fred, demokrati og menneskerettigheter.
"Kasakhstan er en viktig aktør; landet er en bro mellom Sentral-Asia og Europa. Reformene til den nye presidenten Kassym-Jomart Tokayev ser ut til å være lovende, og jeg ønsker ham lykke til med disse", sa Bondevik under møtet.

Kontakt: zhumagulov.t(at)mfa.kz, talgatmarat(at)gmail.com