Bobilsjåfører rammes av kalddusj

Bobilsalget har føket i været, men mørke skyer og vannskader truer bokstavelig talt bobilferskingene.

Husk å lukke takluka før regnet kommet, lyder oppfordringen fra forsikringsselskapet if. (Foto: Pixabay/CC)

I år er det omsatt 5661 nye og brukte bobiler, går det frem av tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er 368 flere enn i samme periode i fjor, ifølge nettavisen bobilverden.no. I mai var det et stort antall førstegangskjøpere.

– Nå skal mange ferske bobilsjåfører legge ut på sommerveiene i Norge, og for en del blir det nok en sjokkartet overgang fra liten til stor bil. Manøvreringen fordrer øvelse, og vi anbefaler å ta noen korte dagsutflukter på kjente veier først, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringselskapet If.

De fleste skader på bobiler skjer når bilen står stille. Ifølge If er vann gjennom takluke en av de vanligste bobilskadene selskapet får meldt inn.

– Ferske bobilsjåfører bør ha huskelappen «Ikke glem å lukke takluka» klar. Særlig hvis styrtregn lurer i horisonten, spøker Clementz.

Årsakene til vannskadene er flere: En vanlig årsak er at mange glemmer å lukke takluka på tur eller ved opplag. At foringen rundt luka tæres av tidens tann er en annen.

– Noen skader også selv takluka eller taket når de rydder snø om vinteren, sier Clementz.

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg saker fra If

Siste saker fra If

Mange kan være feil forsikret nå5.8.2020 08:45:23 CESTPressemelding

If-sjef Morten Thorsrud tror mange kan ha feil forsikringsdekninger fordi samfunnene våre er endret de siste månedene. Samtidig som han legger frem resultatet for andre kvartal, oppfordrer han bedrifter og privatpersoner til å kontakte forsikringsselskapet for å sjekke forsikringene sine. Nye tall fra Nordens største forsikringsselskap viser også at folks rutiner er på vei tilbake til normalen, etter en voldsom stopp i mars.

Stor usikkerhet rundt betaling av pakkereiser - Europeiske dekker avbestillingskostnader til røde land31.7.2020 09:10:02 CESTPressemelding

Ferieland går fra grønt til rødt i disse dager og mange pakkereisende nordmenn lurer nå på om man skal betale for hele reisen etter at depositum er betalt. - Europeiske Reiseforsikring vil dekke avbestillingskostnader til røde land dersom landet var grønt ved bestilling, klargjør kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske reiseforsikring, Lars Galtung.